Langkau ke kandungan utama

Muha yang tabah

Muha ketika tahun 2006
Ini cerita Muha kira-kira dua tahun yang lalu. Kini beliau terlantar kesakitan yang amat sangat. Muha yang saya kenali hanya beberapa purnama itu, masih lagi Muha yang dulu. Saya melawatnya kira-kira tiga minggu yang lalu. Masih lagi sudi membantu saya menyiapkan proposal yang saya perlukan. Tetapi saya dapat merasakan ada sesuatu yang dirahsiakan dari saya dan naluri saya benar. Semalam saya terima sms Nizam,adiknya. Katanya Muha mau keadaannya dirahsiakan. Tapi adiknya tetap mahu memberitahu saya. Katanya,saya patut tahu keadaan sebenar abangnya. Pilu hati saya. Jika ada sesuatu yang perlu dan mampu saya lakukan saya ingin. Malangnya, Muha jenis insan yang paling tidak suka menyusahkan orang lain. Adiknya melarang saya melawatnya, sebab jika Muha tahu,saya diberitahu keadaannya yang sebenar; Nizam pasti dimarahinya. Saya sedih. Saya pilu. Hanya dari jauh termampu saya doakan. Anda yang membaca blognya,jangan percaya. Dia masih menulis dengan gembira ria. Seolah-olahnya segala dalam hidup ini begitu senang dan mudah belaka. Katanya di akhir pertemuan kami tiga minggu dulu " Ada rokok, ada makan sudah cukup kak". Yang lain-lain tidak perlu risau. " Gurauan yang buat saya ketawa dalam kepiluan. Dalam kesebakan. Itu yang buat saya kagum dan kadang kala irihati padanya. Saya belajar sesuatu dari anak muda ini. Kehidupan akan lebih mudah,jika kita fikirkan ianya mudah.

Ulasan

Sastri berkata…
sesungguhnya Muha ni orang yang tabah dan kuat orangnya... semoga Allah memudahkan segalanya untuknya...
Raden Galoh berkata…
Salam Marianie...

Do'a saya semoga Muha dibawah kasih dan ikhsanNya. Moga Allah mudahkan urusan Muha dan memeberi lebih kekuatan mental mengharungi apa jua dugaannya. Amin.

Thanx for sharing. Salam saya buat Muha. Take care sis.
ah tok berkata…
Siapa nama sebenarnya? Saja tanya.
Salam WL.

Saya kagum dengan ketabahan Muha. Tak ramai yang boleh setabahnya, dengan menyembunyikan kesakitan dan penderitaan yang dirasainya.

Semoga dia terus tabah. Pasti tersembunyi hikmah di sebalik penderitaannya itu.
- j o h a r i - berkata…
saya pon harap muha mendapat rahmatNya selalu..
dan saya gembira kerana muha ade kwn yg sgt baik mcm akak
akak mmg baik
de_kerinchi berkata…
salam kak waterlily,

Sebenarnya ada waktu dan ketika, kita tidak mahu orang lain susah kerana kita... walaupun orang lain iklas, tapi kita masih tidak mahu membebankan orang lain dengan masalah kita....

Seperti saudara Muha, yang menyembunyikan kedukaan nya demi untuk mengembirakan orang dikelilingnya...

Apapun semoga dirinya dirahmati dan dilindungi Allah s.w.t.
abeming berkata…
"Kehidupan akan lebih mudah, jika kita fikirkan ianya mudah"

ye betul...kena tiru macam muha...=)
waterlily berkata…
Salam kembali.
Untuk semua yang singgah di sini dan mendoakan Muha.

May,
Ya..dia memang buat saya kagum & teruja.

abeming,
Seharusnya begitulah. Tapi bukan semua dari kita mampu melakukannya.

De-kerinci,
Memiliki sahabat begini ada waktunya buat hati kita gundah gulana,w'pun niatnya kita tahu suci mulia.

Joe,
akak baik? Terima kasih. Kembalikan pujian itu untuk Allah s.w.t yg menggerakkan hati kita untuk berlaku baik.

Purp,
Moga dia tabah dan lebih tabah. Itulah harapan kita

Ah Tok,
Untuk makluman. Namanya Noor Muha Aziz. Ada kat link tu.

Kak Raden,
Moga akak juga tabah selalu. Rasanya kak mungkin lebih memahami apa yg Muha lalui. Terima kasih kerana singgah.

Sas,
Dia & keluarganya mmg tabah. Kakak tahu sebab allahyarham abah dulu juga mengalami sakit yg sama
arsaili berkata…
salam kak waterllily..saya baru saja berckp ngan MUHA, seperti biasa dia ceria bila berbicara..tapi siap tahu hati di dalam

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…