Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2007

Selamat datang tahun baru 2008

Dari kaca TV propaganda aku dengar sifu M. Nasir mengalunkan lagu-lagu kegemaranku.

Ada masanya aku suka berteman
Ada masanya aku bersendirian
Ada masanya aku suka berjalan
Ada masanya aku suka apa yang kau suka...

Ya...Apocalip(betul kah ejaannya?).Ya...hidup dan nasib bersilih ganti. Bak roller coster. Naik dan turun adat yang menjadi kebiasaan. Tahun bersilih ganti. Umur semakin meningkat. Tapi hati masih terasa muda. Ia kekadang tidak mahu menerima hakikat.Rumah berkata pergi dan kubur berbisik mari.
Malam ini aku tertanya-tanya.

Berapa ramai anak-anak gadisku yang bukan lagi gadis pada kesesokan paginya?
Berapa ramai malam ini yang mabuk-mabuk dan berpesta porah?
Berapa ramai si rempit maut dan memayatkan orang lain di jalanraya?
Berapa ramai yang hilang kaki dan tangan...tapi bibirnya tidak mengucap kalimah Allah, tapi asyik meminta rokok.
Berapa ramai gadis-gadis suntiku yang hilang maruah dikerjakan jantan-jantan jalang?
Berapa? Berapa?Berapa?
Saban tahun berganti. Soalan itu jugalah yang…

TAG...TAG..TAG

my lazy boy KOKO


Now, for the tag...Shah Talk Only

1. Name one person who made you laugh last night.
Boy- adik angkat saya

2. What were you doing at 0800?
Tengok berita kat tv propaganda

3. What were you doing 30 minutes ago?
I am bloghopping & surfing. Dengan entry tanpa tajuk.

4. What happened to you in 2006?
Tak ingat..Melayu mudah lupa he..he..he..

5. What was the last thing you said out loud?
"Koko”…saya panggil nama kucing baru saya.

6. How many beverages did you have today?
Many….bercawan-cawan..bergelas-gelas dan bertin-tin...

7. What colour is your hairbrush?
Well, green(mesra alam)

8. What was the last thing you paid for?
Accessory- rantai manik harga RM15…tak sempat nak bergaya dengannya,kucing saya dah kusut-kusutkan hu..hu…hu..

9. Where were you last night?
Atas katil..tidur mati

10. What colour is your front door?
Brown..tak perlu tukar cat sebab bukan rumah sendiri

11. Where do you keep your change?
Tengoklah…berapa jumlahnya he..he..he..

12. What&…
Semalam….aku ke GATH...jumpa ramai - Kak Ungkuyang peramah dengan kamera canggihnya…jumpa Amyz, Mardihah,Cik Daun,Dugong ,Salina, Mie dan lain-lain yang aku terlupa sebut…..tapi aku tak punya gambar mereka di sini. "Pakwe"tukang ambil gambar yang aku bawa asyik menghilang dengan Sony Erricsonnya. Seronok, akhirnya dapat juga mengenali anda sekelian.

Antara cenderahati yang dibawa pulang – nasi beriani & ayam masak merah. ( Tidak sempat ambil fotonya sebab sudah masuk ke dalam perut anak jiranku)

Paling istimewa – dua buah buku Sinaganaga yang buat aku tertawa ha…ha…ha…ha.



Dua biji mug – macam tau-tau saja pihak penganjur, aku teramatlah suka mengumpul mug.
Ini cerderahati yang kononnya cabutan bertuah. ( Aku kira semua yang hadir memang bertuah. Tiada yang tidak bertuah,melainkan bertuah belaka)

Ha..ha..ha..aku mau sambung membaca buku Sinananaga.

Pagi tadi…
Aku ke OUM – ambil modul untuk semester Januari. Tiga subjek mungkin dengan empat soalan tugasan . Modul pula semakin t…

Selagi kita bernama manusia....

Semalam adik-adik saya di puat latihan ini berkonvo. Saya tidak menghadiri majlis tersebut, tapi kata suami iannya berlansung dengan meriah sekali walaupun tidak semeriah konvokesyen di universiti. Dan mereka pulang bersama segulung sijil kemahiran masing-masing samada bidang jahitan, multimedia, IT maupun senilukis dan membatik. Mereka tidak pulang semata-mata bersama sijil; tetapi jua harapan untuk hidup berdikari, berkerja, membina keluarga dan masa depan sendiri.Namun ada juga yang tidak kesampaian hajatnya kerana kealpaan sendiri.

Selagi kita bernama manusia, kita tidak mampu terlepas dari membuat kesilapan. Kesilapan yang berulang kali bukan lagi kesilapan – ia bernama tabiat buruk yang disengajakan. Dosa – kali pertama dilakukan; lebih-lebih lagi tanpa sengaja akan merisaukan perilakunya. Perasaan bersalah dan berdosa akan membuak-buak di dalam kepompong minda Diulang dan diulang akan menjadi keseronokkan. Dan keseronnokan bertukar menjadi ketagihan yang pastinya memudaratkan. …

TRANSKRIP KE 2 (mungkin terakhir)

KERETA YANG TIADA KENA-MENGENA DALAM ENTRI INI TAPI MUNGKIN...... (juga ada kena-mengena)


WL: Bagaimana kan ku mula...(nyanyi lagu sifu) .Ada icon saya sedang tersengih kat hujung.
WL: kertas2 bersuara(saya sedikit kebingungan….ada icon tapi tak “appear” dalam entri saya)
BP: Salam. Keluar masuk bilik, tak perasan ada msg.
WL: selamat menulis di atas kertas yang bersuara itu..atau kamu sedang membaca kertas2 bersuara itu
BP: Kena kawal tulisan ni, takut2 transkrip ni masuk blog pulak.
BP: Tengah isi tender sebenarnya. He he he
BP: tidak sama sekali...(dalam hati…jika menarik memang akan masuk bloglah transkrip ni ekee..ekee..gelak ala Dik Sas)
BP: Saja...
WL: kertas2 bersuara itu menghasilkan wang @ menghabiskan wang
BP: pokoknya bukan kertas itu shaja yang bersuara, pemiliknya juga.
BP: bukan suara biasa, suara2 merintih.
BP: tajam agaknya.
WL: anda pemiliknya..uhh dasat tuhh
BP: bukan. saya cuma meminjam tuah kertas itu. kalau ada rezeki, adalah.
BP: saya ikut saluran biasa, yang lurus.
BP: kalau …

Sembang kosong bersama

Pay & my hubby
BUZZ!!! Hafizzhal Bukhary Borhan: askum kak
Hafizzhal Bukhary Borhan: watpe tuh?
Hafizzhal Bukhary Borhan: bz ke?
WL: salam..ngah update blog baru
Hafizzhal Bukhary Borhan: oh
Hafizzhal Bukhary Borhan: kak..
Hafizzhal Bukhary Borhan: nk mintak pendapat neh
Hafizzhal Bukhary Borhan: saya nk spray keta
Hafizzhal Bukhary Borhan: tak tau nk wat kaler ape
WL: black aa..hitam itu menawan
Hafizzhal Bukhary Borhan: putih tak cantik ke kak?
WL: putih memang cantik..suci bersih..kan lambang kesucian tp cepat cemar
Hafizzhal Bukhary Borhan: hehehe..
WL: kereta tahun baru ee?
Hafizzhal Bukhary Borhan: hehe
Hafizzhal Bukhary Borhan: lebeh kurang ar
Hafizzhal Bukhary Borhan: skang tengah dok pk nk wat kaler ape neh
Hafizzhal Bukhary Borhan: saya nk buat biru..tapi cm tgk putih pun cantik
Hafizzhal Bukhary Borhan: itam tuh da byk sangat org pakai plak
Hafizzhal Bukhary Borhan: kete besor neh kang nampak tua lak.
Hafizzhal Bukhary Borhan: nk buat kaler yg nampak muda WL: haa..kaler biru kak sokong
WL: me…

DECEMBER

Hari ini sudah December yang ke sebelas rupanya. Saya selalu lupa masa...dipendekkan cerita saya memang pelupa. Macam anak-anak istimewa yang saya juga. Tapi belum lagi sampai ke tahap nyanyuk(nau'zubillah). Apabila belajar sesuatu yang baru,maka saya terpaksa diajar berkali-kali. Saya paling lemah kalau diajar perkara-perkara yang berbentuk praktikal. Berteori memang kesukaan saya. Sewaktu zaman anak-anak, berkali-kali mak mengajar saya solat; saya lupa mana sunat dan yang mana rukun....hatta bacaan dalam solat memang betul(betul mengikut kemampuan saya yang ada speech disability.)
Hari ini sudah December yang ke sebelas ya? Kadang-kadang saya terkurang satu hari dan ada waktu terlebih sehari. Tidak berkerja buat saya jadi bosan. Lalu saya pun menulis yang bukan-bukan.
Hari ini sudah December yang ke sebelas bukan? Biasalah.....saya pun mula menyimpan azam yang kadang-kala tidak terjangkau dek akal dan kudrat. Azam saya tahun hadapan ialah :

hendak belajar bahasa isyarat
hendak bela…

Telling stories in silence

Photo of Koizumi san from Taihen webpage
Writing about my trip experiences to Osaka was amazing. Learnt something with wonderful lady Mrs. Manri Kim and Taihen Performance Troupe was complicated but interesting. Consisting of different language and culture, spending time with them has opened my eyes and heart to be stronger, the lessons I had to learn from them and self-acceptance. I shall write about one experience which stands out for me personally, hopefully to portray the essence of what this group has done for me.

Mrs. Kim taught me don't be afraid to admit when I know I am wrong. It is not a sign of weakness, but shows character and responsibility. Others will respect me for that. Always do the right things, even when everyone does as they please with no consideration for the feelings of others. Never compromise my values and beliefs, even if it means risking ridicule and rejection. That‘s what I learned when I was told the brief history of Taihen Performance Troupe during lec…

Siapa cantik/who beautiful???

Ballet Dancer
Mrs.Kim
"Medical model "akan berkata kami (orang seperti saya,Mrs. Kim dan lain-lain) tidak patut berada di pentas. Jika anda melihat dari perspektif "sosial model" orang seperti kami juga boleh ke pentas......Kecantikan itu bersifat subjektif.....

RIGHT VS CHARITY - part 2

Bolehkah manusia dibahagi-bahagikan kepada normal dan abnormal? Saya masih gagal mencari jawapan kepada persoalan tersebut. Setiap manusia adalah unik....tiada yang "cacat" sebenarnya.Anda akan menjadi masalah sekiranya masyarakat menganggap anda adalah masalah.("You are the problem" - Disibilty Study berdasarkan Medical Model ). Sepuluh tahun lalu saya pernah memohon satu jawatan. Ada dua pegawai menemuduga saya. Pegawai A ingin ambil saya berkerja - katanya "biar kita cuba dulu". Malangnya pegawai B kata - "Saya akan mendatangkan masalah". Setelah bersok-sek/discuss akhirnya mereka menolak permohonan saya. Mereka yang bermasalah atau saya? Sepuluh tahun lalu,saya percaya saya adalah "masalah".
Kini saya tahu - saya bukan masalah. People like them are the problem. And I am going to change them......Don't ask disabled to be able body people. Don't ask person speech disability to speak properly. You need to listen carefully. Plea…

RIGHT VS CHARITY

Universal Declaration of Human Rights

Preamble
Whereas recognition of the inherent dignity and of the equal and inalienable rights of all members of the human family is the foundation of freedom, justice and peace in the world,

Whereas disregard and contempt for human rights have resulted in barbarous acts which have outraged the conscience of mankind, and the advent of a world in which human beings shall enjoy freedom of speech and belief and freedom from fear and want has been proclaimed as the highest aspiration of the common people,

Whereas it is essential, if man is not to be compelled to have recourse, as a last resort, to rebellion against tyranny and oppression, that human rights should be protected by the rule of law,

Whereas it is essential to promote the development of friendly relations between nations,

Whereas the peoples of the United Nations have in the Charter reaffirmed their faith in fundamental human rights, in the dignity and worth of the human person and in the equal ri…

LORNA SWEETIE SENT THIS TO ME

Isk..isk..siannya tikus ni...
Very poor rat....
Even when you are having a really bad day, someone will still try to screw you!!!!
p/s: Lorna macam tau-tau saja...saya dalam dilema