Langkau ke kandungan utama

Selamat datang tahun baru 2008

Dari kaca TV propaganda aku dengar sifu M. Nasir mengalunkan lagu-lagu kegemaranku.

Ada masanya aku suka berteman
Ada masanya aku bersendirian
Ada masanya aku suka berjalan
Ada masanya aku suka apa yang kau suka...

Ya...Apocalip(betul kah ejaannya?).Ya...hidup dan nasib bersilih ganti. Bak roller coster. Naik dan turun adat yang menjadi kebiasaan. Tahun bersilih ganti. Umur semakin meningkat. Tapi hati masih terasa muda. Ia kekadang tidak mahu menerima hakikat.Rumah berkata pergi dan kubur berbisik mari.
Malam ini aku tertanya-tanya.

Berapa ramai anak-anak gadisku yang bukan lagi gadis pada kesesokan paginya?
Berapa ramai malam ini yang mabuk-mabuk dan berpesta porah?
Berapa ramai si rempit maut dan memayatkan orang lain di jalanraya?
Berapa ramai yang hilang kaki dan tangan...tapi bibirnya tidak mengucap kalimah Allah, tapi asyik meminta rokok.
Berapa ramai gadis-gadis suntiku yang hilang maruah dikerjakan jantan-jantan jalang?
Berapa? Berapa?Berapa?
Saban tahun berganti. Soalan itu jugalah yang ada di mindaku.

SELAMAT TAHUN BARU. Semoga kita benar-benar selamat

Ulasan

Hamizi berkata…
happy new year... ada azam tahun lepas yang kena recycle?
waterlily berkata…
Recycle..tiap tahun akak recyle Mizi. Tak ada yang baru :D

HAPPY NEW YEAR bro

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…