Langkau ke kandungan utama

Saya "blank".....


Sejak pulang dari kampung tempohari, tiba-tiba rutin harian saya menjadi tersangat padat. Padat kerana asyik melayan sakit. Deman menjadi rutin.

Tadi sore. Saya terasa sedikit sihat. Lalu, saya menghadap pc; konon-konon mau menulis entri.

Alahai!

Kontang idea. Lantas saya berhenti. Saya mula mengemas files dan folders lama. PC saya sudah slow macam siput. Dan saya temui puisi ini (jika bisa dipanggil puisi).

Saya rindu untuk menulis entri. Tapi tidak boleh menulis separa hati. Nanti hasilnya jadi buruk amat.

Tapi saya rindu untuk menulis entri.

***************************************


Nishiawaji
Suhumu menggelegak berbara
Hingga pagi tidak lagi dingin
Panas merentang hari

Nishiawaji
Maghrib tidak terasa Maghrib
Ramadhan tidak terasa hadir
Yang terhidu cuma bau hamis panas
Seakan mau menghangus iman.

Nishiawaji
Melalui lorong-lorongmu
Di waktu-waktu gelap tidak
terang pun bukan
Bau ikan rebus yang memualkan
Loya terpaksa aku tahan

Nishiawaji
Melalui lorong-lorongmu
Di malam-malam minggu
Saban kali ku temui
Pria dan para lelaki mabuk
terhoyang-hayang
Ada yang sudah terbaring di jalanan
Walhal baru jam sembilan

Nishiawaji
Melalui lorong-lorongmu
Terasa seakan diperhatikan
Hanya aku yang berselubung
di tengah gadis-gadis gebu
berskirt mini
seluar separa betis.
dengan rambut berwarna-warni
pelbagai gaya.

Ya Rabbi!!
Betapa aku terasa sunyi
Betapa aku terasa asing
dan kerdil
di sini.

Aku mahu pulang!

26/9/2007
Ogimachi Park

Ulasan

A t i Q a h berkata…
Stanza yang akhir tu, terasa benar rindunya akak pada bumi Malaya. Sekarang akak tak rindu kat Nishiawaji ke? He he.
Yana Ismail berkata…
Alahai kak,mesti kerinduan itu akan terubat juga bila hati sudah sedia spenuhnya mahu menulis entry:)

Get well soon sis:)
SHIMI berkata…
Blank itu memang indah
Emi Farez berkata…
Selamat berentri kembali ye kak.. rindu nak baca n3 akak..
tasekM berkata…
kamu kat jepun ke masa tu kak?

weh... lama sungguh tak up date blog nih.... selalu datang bg salam tp tak berjawab... :)

next maskara harap dapat jumpa kamu kak..
t.a.t.a berkata…
akak dah sihat?
artsoul berkata…
kesunyian menbuat kita sedih dan takut...tp,sy dah biasa..

jgn lupa mkn ubat tauuu...
so'od berkata…
salam kak lily.. semoga bertambah sihat..

pengalaman berpuasa di tempat org.. semestinya syahdu mengingatkan kampung halaman.. huhu.. terasa kesepiannya..
Rajuna berkata…
nishiwiaji ni katne?
cam besh jek?
kak ja berkata…
Salam WL, kja doakan WL semakin sihat skg.. LOVE the puisi.. Kalaulah kja pun berbakat mcm WL, tentu dah bnyk puisi yg kja hasilkan sepjg 5 thn di rantau org dulu..
ckLah @xiiinam berkata…
Hujan emas di negeri orang..
Hujan batu di negeri sendiri..
Hmm..ntah ape kaitan pepatah tu dgn entri ni tah....aku pun blank..tapi nak menyapa juga!
Lily Abdullah berkata…
Salam

Cik Lah,
Betul sesangatlah tu. Blank juga? :p

Kja,
Boleh tulis yang hodoh2 je akak. Saja nak cuba-cuba :)

Juna,
Sebahagian kecil di bandaraya Osaka. Apa yang bestnya..gadis2 gebu ek? ahaks!

Akhi Shah,
Senyum ye? ;p

'Od,
Sepi sangat..rasa asing sungguh. Namanya pun bukan tanahair kita :)

Art,
Kadangkala sepi itu indah. Mengajar kita menilai apa yang dimiliki dan menghargainya.

Tata,
Akak okay alhamdulillah. Sihat la cara orang sakit :)( senyum pun boleh lagi hehehe)

Tasik,
Yep,kat Jepun la. Maskara? insyallah jika ada kelapangan :)

Ibu,
Terima kasih kerana tak jemu ke sini. Sokongan insan-insan seperti kamu buat kakak ini rasa terharu dan dihargai. Hingga jika akak tak update, rasa bersalah pula :)

Shimi,
"Blank" bagi seorang yang ingin menulis tidak indah. Terima kasih kerana selalu ke sini.

Liyana,
Yep..happy sangat dapat updated( w'pun dengan sebuah puisi entah apa2 hehehe)

Tiqah,
Tentulah rindu. Rindukan sushi bar dan kari ikan Innoe san ahaks!

p/s Masih dok ketawa teringat entri poligami dan origami kamu itu :)

T/kasih juga untuk yang baca diam2.

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam