Langkau ke kandungan utama

Menukarkan tribulasi kepada nikmat siri 2

Life is like a book
everyday has a new page
with adventures to tell,
lessons to learn, and
tales of good deeds to remember
have a good episode.

~Maman via email empat tahun lalu ~

Tebalnya buku kehidupan. Saya berkongsi sebahagian bersama. Sejujurnya, masih berusaha menukar tribulasi kepada kenikmatan.

Sebagai pesakit saraf yang agak kronik, ubat-ubatan akan menjadi teman sepanjang hayat. Insiden tersalah suap ubat beberapa kali berlaku.

Kadang, dalam situasi kelam kabut kesilapan boleh terjadi dan setakat ini syukur belum sampai tahap perlu muntah dan masuk hospital.

Situasi 1

Saya pernah tertelan dua biji Diazepam. Akibatnya, saya khayal-khayal dan tertidur sepanjang hari.

Situasi 2

Bulan lepas,ketika mengambil bekalan ubat di HKL saya bersua dengan seorang lelaki Cina yang mengamok sakan kerana petugas farmasi enggan membekalkan Diazepam kepadanya.

Moralnya, situasi tersebut mungkin terjadi kepada saya kerana Diazepam merupakan ubatan psikotik. (Doktor, tolong betulkan maklumat ini jika saya tersalah infomasi)

Kadang timbul ketakutan dalam diri dengan pengambilan ubat-ubatan ini.
Jadi, saya pun bertindak mengurangkan dos sendiri.  Secara drastik. Cuma dua kali saya tidak menagmbilnya. 

Natijahnya, amatlah buruk. Tangan menggeletar teruk. Jiwa kacau. 
Rasa hendak 'telan' dan mungkin 'membunuh' orang pun ada.

Maka, saya kembali kepada dos yang disyorkan.

Situasi 3

Semalam(maksud saya beberapa minggu yang lalu) Saya mengambil dua biji Piriton kerana menyangka ianya Baclofen. Baclofen yang dibekalkan kadang berwarna putih, kadang berwarna kuning macam Piriton.

Maka sepetang, saya tertidur mati. Nasib baik tidak benar-benar mati. Sehingga terpaksa mengqada solat.

Begitulah hari-hari yang saya jalani. Dulu, saya merasa diri malang sekali. Selepas 'celik mata' dan melihat dunia rupanya tidaklah seburuk mana.

Sekurang-kurangnya, saya bukan Bidasari. Terpaksa mengheret tabung oksigen ke sana ke mari. 
Info berkaitan
ps. Entri ini diterbitkan secara berjadual





Ulasan

akirasuri berkata…
Kak Mar yang saya kenal, adalah seorang wanita yang kuat. :)

Nanti kita ngopi eh dengan abang sekali. Lepas tu kita jalan-jalan tepi pantai nak?

Nanti bulan 2, insya-Allah.

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam