Langkau ke kandungan utama

Rupanya tanduk juga berguna

Semalam. Saya jumpa bos. Minta cuti. Saya kata mahu ke pejabat kampus induk universiti. Saya sudah banyak tertinggal.  Saya ada enam jam kredit lagi  untuk dihabiskan.

Bos salah faham. Dia fikir saya mahu ambil cuti tanpa gaji untuk menghabiskan pengajian saya.

"Habis tu, siapa nak tengok dan pantau asrama ?" Dia tanya. Muka nampak macam riisau.

Owch! Tanduk ini berguna juga rupanya 

Saya senyum-senyum. Dalam hati berbunga-bunga. Macam orang jatuh cinta.

Sebenarnya saya mahu pergi ke tempat lain. Bertanya tentang status saya dan proses pertukaran. Sekadar bertanya. Belum lagi membuat keputusan.

Kalau dia tahu, tentu dia meroyan ha ha.







Ulasan

sepa berkata…
kak, tmpt jatuh lg dikenang.:)
Aku berkata…
mungkin dia dah dapat cium niat akak, tu yang meroyan tetiba... keh keh keh
Water Lily berkata…
Bos nampak baik je sekarang. Dah tobat kut ha ha..

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…