Langkau ke kandungan utama

Azam Baru

Hari baru di tahun baru masih dengan sambungan azam yang lama dan sama.

Ketika orang lain ber'hu ha' ber'hu ha' mengabiskan cuti tahunan, saya menghabiskan hujung minggu bersama Encik Warden, kakak dan adik warden serta abang jaga mengira berapa loker yang rosak, berapa harus ditagging semula dan berapa harus di duplicate kan smula.

Itu sebenarnya tugasan saya. Entah bagaimana kepayahan tiba-tiba menjadi mudah dan dipermudahkan Tuhan.

Sungguh! Dua hari lepas saya sangat tertekan. Sehingga terkeluar perkataan yang bukan-bukan.

Berhenti kerja atau bertukar atau pura-pura jatuh sakit.

Oh! Tidak itu bukan saya. Barangkali sebahagian sifat pengecut yang terkurung dan terperam lama dulu.

Apa yang saya pelajari di dalam madrasah kehidupan 2011 ialah jika ada satu tangan yang cuba menolak kita ke bawah, barangkali juga melenyek dan memijak kita maka;

Tuhan akan hantarkan seribu tangan untuk menyokong dan menarik kita ke atas semula.




Ulasan

So'od berkata…
Betul tu kak. Kalau tak larat sorang2, ajak terbang ramai2. Haa.
Aku berkata…
semangat gotong-royong dapat meringankan beban...
aliff muhammad berkata…
Kak Lily,

Saya baru lepas habis audit aset! Tiga tempat berlainan. Makan seharian kerjanya! Aset banyak bukan main.
Water Lily berkata…
AH! Kawan2 maafkan saya.

Hari ni sanggat sakit kepala.

Catatan popular daripada blog ini

Sekaki Payung Kertas

Foto pinjam

Kala langit muram dan meruntuhkan molekul-molekul H2O; di waktu dingin basah begini, ingatan pun menguakkan pintu ke zaman lalu.

Sekaki payung kertas dalam kenangan. Abah(allahyarham) sering-sering menggunakannya ketika berbasikal di waktu hujan.
Orang kampung juga menggunakannya ketika kehujanan. Atau mengiringi jenazah ke teratak sementara menunggu hari perhitungan.

Biarpun puluhan tahun berlalu, aromanya masih terbau-bau. Waktu itu ia cuma berwarna asli. Coklat kehitaman.

Wangi!!

Saya sering-sering menghidunya. Ketagihan. Umpama penghidu gam. Rasa mau dipatah-patahkan bilah-bilah rantingnya dan diratah-ratah.

Memang gila!

Kini.

Payung kertas berganti nylon. Walau bercorak cantik warna-warna, hilang seri tanpa aroma.
Katanya nylon tahan lebih lama!

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…