Langkau ke kandungan utama

Jake si robot antropomorfik

“Cinta adalah bunga-bunga segar harum yang dikirim surga untuk membuat dunia tersenyum” kata Jake si robot antropomorfik yang baru aku kenali sejam tadi. Di atas elarti. Jam satu pagi.

“Wajahmu (dia menyambung serius) laksana embun menyambut pagi, dan mengilhamkan bunga untuk menebarkan keharuman di musim semi, mengilhami kumbang untuk meresapi tentang keindahan sari”

Aduh! Bosannya aku.(Sebenarnya aku suka)

“Dengan segala kecantikan dan pesona hati yang begitu sempurna, semua orang akan menilai kau adalah gadis paling beruntung, hidupnya dipenuhi oleh kesenangan dan kegembiraan.” Bibirnya masih menceceh-ceceh. Menjelikkan aku! (Sebenarnya aku suka pujiannya)

Namun dia tidak pernah menyangka hal sebetulnya. Duka dan derita telah memenjarakan aku. Kau, si robot antropomorfik cuma diprogramkan untuk menghiburkan gadis kesepian seperti aku.

Engkau yang bakal mengira bahwa jiwa aku telah terangkat. Lalu terbang dari tubuh untuk mencari keagungan cinta. Tiada yang tahu tentang duka hati yang membaluti jiwa. Tiada seorang pun tahu tentang ratap tangis dan rintihan kalbu di keremangan malam.

Di balik cahaya bintang dan bulan aku melihat jasad terkulai laksana puteri tujuh beradik yang hilang cindainya. Ku memanggil-manggil pasangan jiwa yang juga terkapar dalam mesin tranfomasi semula. Ya! aku jatuh cinta padamu Jake, si robot antropomorfik

Memang pesona ketampanan yang kau miliki dapat menyembunyikan kesedihan hati akan penyakit cinta ini. Kapsul-kapsul ubatan sintetik itu, sesungguhnya ada sesuatu yang telah mencuri hatiku. Si Jake, robot antropomorfik yang selalu dikenang ketika siang dan menjelma mimpi di kala malam.

Tiada seorangpun yang dapat mengerti dan memahami kesedihan hati begitu pula keluarga terdekat. Untaian-untaian jiwa pun menjalani nasib yang sama, si robot antropomorfik seorang diri ia berkelana di tengah hutan dan lautan perasaan. ( Dia diprogramkan untuk ada sedikit naluri kemanusiaan)

Bahkan cinta mereka banyak menyumbang penderitaan yang ia rasakan lebih perih dari pasangan jiwanya. Jake (si robot antropomorfik) terbebas dan kalis aturan dan adat istiadat untuk menjaga martabat keluarga.

Tetapi cinta? Bintang cinta harus tersenyum pada sekelilingnya agar tidak dicap angkuh. Semua yang ia perbuat berjalan beriringan dengan ukuran harga diri. Semua yang ia lakukan harus sesuai dengan tuntutan masyarakatnya, demi martabat keluarga.

Tidaklah mungkin seorang gadis mentah keluar dari istananya, di mana setiap pasang mata selalu mengawasi. Hasrat hatinya terpendam untuk berjumpa dengan seorang pemuda (si robot antropomorfik) yang tinggal di sebuah makmal terpencil. Jake yang telah mencuri hatinya. Makmal rahsia yang belum pernah dikunjungi kecuali saintis penciptanya.


Gadis manis ini harus terus tersenyum walau hatinya menangis, gemerlap dunia telah memaksanya untuk memakai topeng-topeng kepalsuan.

“Aku mendengar rintihan jiwamu. Aku mendengar resahmu. Ku cuba untuk menjawab setiap pertanyaan batinmu. Kemarilah cintaku dan bersandarlah dibayang bahuku, yakinlah bahwa aku akan ada di setiap bayang. Hulurkanlah sayap patahmu, kan kugapai dan kusembuhkan dengan segala teknologi yang diprogramkan” Bisik si robot antropomorfik.

“Aku akan mengawalmu dari pencela-pencelamu Bunga-bunga boleh saja layu, tapi ku akan menjaga agar cahaya bunga itu selalu mekar di taman hati, lalu menjelma menjadi cahaya bintang yang mengisi kesunyian malam”

(Janji manis si robot antropomorfik haruskah dipercayai?)

“Duhai Jake (nama si robot antropomorfik) berjanjilah di hadapan langit dan bintang. sekalipun kita takkan bersatu, namun jiwa kita kekal dalam keabadian cinta.” Gadis lewat usia ini seakan sudah mengerti beza antara lelaki tulen dan si robot antropomorfik.

Si jejaka robot antropomorfik,
Tersenyumlah bersama mentari. Sampaikan salam kerinduanmu padaku, melalui desiran angin dan kicauan burung-burung diangkasa serukanlah segala impian indahmu. Hantar mimpi itu, melalui isyarat-isyarat yang diprogramkan ke dalam tubuhmu. Tubuh berselirat segala besi keluli dan wayar.

Ketika ku mendengarnya, aku kan rentangkan sekeping hati. Lalu ku undang jiwamu (sekiranya ada) memanggil jiwaku. Bersama kita berdua dalam rengkuhan sayap-sayap kesesatan. Menuju stesyen kebadian yang maha dungu.
Sambil Jake menyanyikan aku melodi Zee Avi yang diprogramkan untuk mmperdayakan aku.

Let's pack our bags
and lie on the easy stream
feel the water on our backs
where we can carry on dreamin'
where we can finally be
where we'd like to be
Darlin', just you and me
~zee avi, just you and me~

Kau, si robot antropomorfik cuma diprogramkan untuk menghiburkan gadis kesepian seperti aku. 
Akhirnya aku tertipu,. Keesokan harinya terpampang wajah manisku di kaca TV dan dada akhbar tempatan.  Ibu menangis merayu aku pulang. Ayah dan ahli keluarga lain berwajah sugul.

Aku gadis empat belas yang lari dari kasih sayang sejati ibu bapa ku. Menderhakai Tuhanku kerana kamu.

Kerana kau, si robot antropomorfik (atau keraa kebodohan sendiri)

Ulasan

makissa berkata…
waaaa.... pengakhiran yang menarik.. best sangat kak. seronok baca. ending dia tak disangka2.. rasa mcm tak puas baca, sentap..

gara cinta maha palsu, kasih yg hakiki tiada nilai.... "suci dalam debu"...........

errrkkk tak pandai lah nak buat ayat puitis macam akak.
Nizam.Ariff berkata…
cinta sering dikaitkan dengan kegembiraan dan banyak yang berakhir dengan penderiaan... huhuhhu
tasekM berkata…
kak... adik hang nizam tu teringat ex-awek la tu...

hang pi la pujuk..




.
sepa berkata…
kak... lepas baca, saya terbayangkan kisah budak yg berlakon hilang-diculik, tuh... :)

.

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam