Langkau ke kandungan utama

Anak


Dia kata, sangat lelah asyik memenuhi tututan-tuntutan orang lain. Misalnya, sudah kahwin sangat-sangat perlu memiliki anak-anak. Walau Encik Suami tidak kisah, dia tetap risau. Walau dia tidak tidak kisah, dia tetap risau memikirkan mulut-mulut 'puaka' saudara-mara dan jiran tetangga.


Misalnya:

"Orang dukung anak, kau asyik dukung kucing" Sambil Puan X tersenyum sinis pada dia.
"Beranak la cepat, nanti laki kau cari lain" Sambung Puan Y. (Kenyataan paling auta)
"Dah masuk 4 tahun, takkan nak 'honeymoon' lagi kut?" Soalan gampit Encik B


"Oke! Aku perempuan mandul. So, apahal. Ada kena mengena dengan kamu ke?" Dia ingin jawab semua soalan itu dengan ayat yang paling gampang.


Tapi.
"Belum ada rezeki kami lagi" Ayat ini pula yang keluar. Memang mulut dia tidak tahu celupar.
Sambil dia tersenyum kelat!
Kadang dia suka tengok foto-foto seperti yang di atas. Kadang dia rasa sedih sangat.
Sangat sedih! Cepat-cepat dia viewed ke halaman lain.
Tapi bayi sangat comel oke!


Ulasan

setiakasih berkata…
salam kak.. :)
mugiwara berkata…
saya juga suka budak budak.
saya juga benci orang yang bercakap sumbing tu!
Nizam.Ariff berkata…
Rezeki kita kut tempat lain...
aishah_conteng_je berkata…
kisah macam ni buat saya rasa nak bunuh orang yang buang anak..

huk...

selalunya tuhan memilih untuk menguji dengan cara paling dekat di hati kita..supaya kita tak lupa kan kak?

err..orang2 yang mulut macam tu memang nak kena dijeritkan..dalam hati je la berani
SHIMI berkata…
susah nak kata apa kak,
dalam keadaan ni, berkata menyuruh bersabar memang mudah.
tapi orang yang menanggungnya,
hanya Allah yang tahu
~~~ kay ~~~ berkata…
petua cepat dpt anak

1.Ambil segenggam kacang hijau.
2.Rendam kacang hijau itu selama 2 hari (sampai tumbuh ekor anak tauge kira-kira panjang ekor itu menjadi 2 kali panjangnye kepala tauge). Air rendaman tu hendaklah sama aras dengan kacang hijau (bagi kacang tu tenggelam dalam air).
3.Tutup bekas tu (kalau nak mudah, rendam guna periuk)
4.Bila dah jadi anak tauge, cuci dan buang kulit hijau yang ada (kulit kacang hijau)
5.Rebus tauge itu dengan 2 gelas air kira-kira dalam 15 minit dengan api sederhana.
6.Apabila air rebusan itu dah tinggal jadi separuh. Tapis & ambil air rebusan yang tinggal (kira-kira dalam segelas).
7.Minum air rebusan itu tiap-tiap pagi bermula dari 1st period sampai waktu subur.
Menurut pengamal petua ini, mereka cuma mengamalkan petua ini sebulan saja. Lepas sebulan amal, dengan izin Allah dia mengandung, katanya. Menurutnya lagi, kawan-kawan nya yang lain yang mengamalkan petua ini juga, Alhamdulillah berjaya mengandung.

Kepada mereka yang inginkan anak, cubalah amalkan petua ini. Cuba amalkan dan tawakal pada Allah. Doa banyak-banyak. Semoga dipercepat menimang cahaya mata.

sumber dari:

http://pakarhowto.com/belajar-bisnes-internet/petua-cepat-dapat-anak.html

(ada seorg sahabat yg amalkan - alhamdulillah berjaya)
Kujie berkata…
Orang yang bercakap macam tu dia tak pernah nak faham - itu urusan Allah.
tasikmerah berkata…
aku yg beranak sorang ni sedih juga bila tak bertambah2 ahli keluarga nih...

tapi. soal rezeki hanya Dia yg tahu kak. aku percaya itu...



.
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
香草泡芙Landy berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…