Langkau ke kandungan utama

SUATU HARI YANG PANJANG......

Hari ini seperti selalunya..rutin harian saya bermula seawal jam 5 am. Tapi pagi ini saya bercuti...hilang lagi pendapatan saya RM30 sehari..apa nak buat. Terpaksa bercuti untuk menduduki peperiksaan. Hari yang malang lagi...waktu pulang motorsikal suami rosak...maka tersangkutlah kami dekat Kampung Pandan. Sebelum ini saya tidak pernah naik bas..tiba-tiba hari ini terpaksa naik kenderaan Rapid KL tu....sakitnya hati saya...sepanjang jalan sehingga sekarang hati saya masih menyumpah-nyumpah pemandu bas yang bernombor pendaftaran WNP 6927(maaf kalau tersalah tengok...maklumlah tengah bengang) milik Rapid KL. Bas tersebut kami naiki dari Bukit Bintang ke Bangkok Bank kira-kira jam 5.22 pm. Wahai pemandu bas yang bangang & sengal..maafkan kami kerana kami betul-betul tidak tahu cara-cara menaiki bas.Kami sangka kad OKU kami sudah cukup untuk mendapatkan tambang separuh harga atau menaikinya secara percuma. Tidak bolehkah awak beritahu kami secara berhemah..tidak payahlah menenking-nengking kerana kami cuma ada sedikit masaalah pendengaran.Tidak perlu juga berhoi-hoi dengan kami - kerana kami juga ada gelaran encik,puan,adik,kakak dan sebagainya. Kucing di rumah kami pun ada nama dan kami tidak pernah berhoi-hoi dengan makhluk kesayangan sahabat Rasulullah S.A.W. itu. Kami pun ada maruah...malulah kami dimarah macam kanak-kanak. Wahai pihak pengurusan Rapid KL..saya rasa tiada guna anda semua menyediakan pengangkutan mesra OKU. Seelok-eloknya anda semua didiklah kakitangan anda cara-cara menghormati OKU terlebih dahulu. Saya sangka semua sudah berubah kerana perubahan zaman,teknologi maklumat dan sebagainya. Nampaknya sikap manusia tidak pernah berubah...Teringat kembali ketika saya berusia 16 tahun. Tersalah menaiki bas dan saya dihalau turun bas macam kucing kurap....ini lah realiti...saya kena menerima dengan tabah hati.

Ulasan

NoraHash berkata…
Sebenarnya bukan OKU saja di layan sebegini tapi orang biasapun kena sebab sekarang ni manusia semakin kasar dan biadap ...entah di mana silapnya...mungkin terlalu berlumba2 cari duit untuk hidup sehingga terlupa dan hilang sifat2 murni dalam diri.Atau didikan agama yang semakin jauh...wallahualam.
Admin@Papa Meow berkata…
As salam
dh lama x naik bas, x da pengalaman, dulu2 adalah naik bas berhimpit2 waktu nk g keja, kna marah x penah, x pa lah...Sabar je lah ya...pengalaman tu, ada jga idea nk taip sesuatu kn, klu org tu marah Cik Lily hari ini, esok lusa org lain marah dia plk...harap tabah. Take k

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.