Langkau ke kandungan utama

BLOGGER VS KERAJAAN

salam..dua tiga minggu kebelakangan heboh orang bercakap pasal blogger. Sejak Nathaniel Tan ditangkap. Saya keliru..sungguh-sungguh keliru. Siapa betul..siapa salah..siapa fitnah siapa....Pening kepala saya fikir apa akan terjadi kepada Malaysia tercinta setelah 50 tahun merdeka ni. Sekiranya berlaku perang saudara macam Iraq atau Afghanistan ke mana saya nak lari....mungkin saya terpaksa tunggu & dikebumikan di tanahair sendiri....Sebab saya bukan jutawan macam Ananda Krishnan atau Robert Kuok si raja gula. Juga bukan politikus macam Takhsin atau mana-mana politikus Malaysia yang ada duit berjuta-juta ( walaupun usianya masih muda ). Suami saya marah...katanya jangan masuk campur hal orang politik. Jadi saya sebagai isteri yang solehah (heh..heh...heh) terpaksa ikut nasihat dia. Saya sudah buat keputusan tidak akan membaca lagi blog-blog yang berunsurkan politik. Tapi jiwa saya tetap kacau. Rasa ingin tahu saya mengatasi segala-segalanya. Tapi saya janji - saya tidak akan memberi sebarang komen lagi. Dan tahun ini saya telah membuat keputusan - SAYA TIDAK AKAN KELUAR MENGUNDI LAGI.

Ulasan

naha berkata…
[Saya tidak akan keluar mengundi lagi]

Salam Waterlily,
Saya yakin kalau kita tidak pergi mengundi atau rosak kan undi akan merugikan diri kita sendiri. Bayangkan lah satu undi kita yang terlalu BERNILAI ketika itu(BERNILAI di sini maksudnya ada orang sanggup bayar harga undi kita) di buang begitu saja....jadi saya cadangkan waterlily beralih pada parti yang lebih BOLEH di harapkan...
waterlily berkata…
Thanks Naha. That sound a good suggestion. Sebenarnya....ayat saya belum habis lagi....dalam proses nak mengedit posting saya - what I mean is saya takkan undi lagi parti U_MO :))
waterlily berkata…
"U_MO" the spelling correction is U_N0. I don't want to be in caged too :)))

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…