Langkau ke kandungan utama

Selamat Ulangtahun Khadijah.


Selamat hari lahir Khadijah. Moga kau bahagia adikku!
Kau sahabat, kau saudara dan kau cerminku!.

Secebis puisi buat kita berdua.

DALAM MIMPI

Dalam mimpi
Kau tabur kelopak-kelopak mawar dan tulip
Dengan ghairah aku kutip
Sambil berlari wajah sesekali mendongak ke langit
Melihat bintang-bintang berkelip


Kita sama-sama cari cinta
Di dalam dan bukan luar sana
Kita sama-sama mahu sempurna
Genggam erat tangan kita bersama

Jangan lepas walau taufan datang
Istana pasir pun tidak bisa runtuh goyang

Ada kala
Aku bosan bermimpi indah
Bila terjaga hati tiba-tiba patah hiba gundah
Aku benci merasa hampa
Setiap kali tercelik mata.
.........................

Ulasan

aie akaike berkata…
selamat ulangtahun buat khadijah!

puisi yang indah! ;)
tasikmerah berkata…
kak, aku suka puisi kamu. sungguh berjiwa. aku. bila berpuisi, rasa mcm baca gila2. haram tak berseni. sedekah sikit ko punya seni pd aku kak. he he.


.
xiiinam berkata…
Selamat ulang tahun juga buat Khadijah...
Jeles ...Dijah ada kakak yang berseni jiwanya macam kak Mar ni....




Malam tadi, Entah macam mana,cklah mimipi Waterlily muncul dalam perhimpunan sekolah ckLah...siap buat ucapan lagi...
azie berkata…
selamat ulangtahun untuk khadijah juga:-)
kad0k. berkata…
selamat ulangtahun buat khadijah..semoga dipermudahkan semuanya ye..:)
Rajuna berkata…
syukur masih bernafas
sudah memadai.

heh.
SHIMI berkata…
Selamat Ulangtahun Khadijah,

indah dan sungguh puitis
~~~ kay ~~~ berkata…
Selamat Ulang Tahun
semuga hidup diberkati ALLAH SWT di dunia & di akhirat - amin.
Wolfis Black berkata…
kim salam kat adik yer..:)
Atira. berkata…
happy birthday!
DeeN berkata…
Selamat hari lahir, khadijah.
Kak, jaga diri! ;)
Ungku Nor berkata…
selamat ulangtahun untuk khadijah.

awak lak, jaga diri dan kesihatan baik2. ada rejeki insyaAllah kita akan berjumpa lagi.
addyaholix berkata…
puisi yang indah.
kalaulah ada yang titipkan yang indah untuk saya haha!
Water Lily berkata…
T/kasih untuk semua yang mengucapkan selamat ulangtahun untuk Khadijah. Moga adik saya yang berumur 37 tahun itu akan lebih panjang umur dan diberkati.

Dia sangat baik hati :)
erisya nor berkata…
sedap puisi ni...tersentuh! waterlily bertuah punya adik perempuan yang baik dan sentiasa bersama dalam senang atau susah...

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…