Langkau ke kandungan utama

Selamat malam Ayako!


Ayako yang baik budi!
Di malam-malam kedinginan begini aku sentiasa akan mengenang kamu.

Oh! Pokok ros yang aku tanam telah berkembang kuntumnya. Agak besar dan aku tidak begitu suka melihat warnanya yang merah kehitaman; seakan darah. Aku lebih sukakan yang ada di balkoni sempitmu; yang kuntumnya lebat dan kecil-kecil. Berwarna merah terang dan kuning

Sekuntum cuma!
Cuma sekuntum!
Ros itu cuma sekuntum kembangnya.

You should gardening!” Pada suatu malam kau sarankan padaku sambil tersenyum manis. Bertambah manis dengan lesung pipitmu. Sambil-sambil mulutmu mengunyah Oshizushi dan aku hanya menjadi pemerhati.

“Aku tiada masa.” Alasan tipikal yang selalu aku beri padamu.

Engaku memang baik budi dan memahami. Engkau keluarkan semua pinggan cawan baru dan belikan aku sepasang kuali baru semata-mata menghormati agamaku. Memahami aku sebagai Muslim, aku tidak boleh menggunakannya kecuali barangan tersebut kecuali disamak.

The dirties one?” Engkau ingin tahu tentang khinzir lebih lanjut.

Limitasi bahasa adalah keterbatasan untuk aku menerangkan padamu bahawa anjing dan khinzir adalah makhluk paling besar kotornya. Najis Muqhalazah’ dalam hukum Fiqh Islam. Namun keduanya, juga makhluk Tuhan yang perlu dijaga hak-haknya. Tidak boleh dibunuh dan didera sesuka hati; seenak nafsu kebinatangan manusia.

Indahnya agama syumul ini Ayako!

Jika hatimu terbuka untuknya. Malangnya, keindahan itu dirosak robek oleh pengikutnya sendiri. Bersama-sama tafsiran mengikut hawa nafsu, matlamat sentiasa mereka halalkan cara. Buta hati mereka; jumud fikiran mereka. Mereka fikir, kerana asal keturunan mereka Muslim maka mereka hanya perlu menjerit “Allahuakbar! Allahuakbar!” di mana-mana dan kemudian senang enak-enak semudah membaca a,b,c mereka bisa masuk syurga. Kerana nila yang setitik itu, rosak keindahan agama Tuhan yang syumul ini. Lalu, kami yang tiada kena mengena turut dimomokkan dengan prajudis yang pelbagai rupa.

Selamat malam Ayako!

Pokok ros yang aku tanam telah berkembang kuntumnya. Agak besar dan aku tidak begitu suka melihat warnanya yang merah kehitaman; seakan darah. Aku lebih sukakan yang ada di balkoni sempitmu; yang kuntumnya lebat dan kecil-kecil. Berwarna merah terang dan kuning

Sekuntum cuma!
Cuma sekuntum!
Ros itu cuma sekuntum kembangnya.

Aku menanamnya supaya aku bisa rasa selalu dekat padamu!

Ulasan

hairieusoff berkata…
kan..kerana nila setitik itu rosak susu sebelanga..sukar agaknya hendak melumpuhkan sifat nila yg senang merebak warnanya
Nizam.Ariff berkata…
ros cantik, bau wangi tapi berduri...tengok dari jauh je la...
Indrasakty berkata…
Moga ingatan ini sampai juga kepada Ayako. Moga-moga bersama-sama juga sebentuk petunjuk.
DeeN berkata…
kak,
Selamat berkebun!
Apa kata akak tanam pokok orkid plak. :D
mugiwara berkata…
ooo~ teringat org jauh...
Water Lily berkata…
Mugi,
Orang dekat pun teringat juga :)

Deen,
Orkid?hohoo..tak moh le. susah nak jaga haih! Lagi pulak nak gantung kat mana?Kang jatuh atas kepala orang bawh,tak pasal masuk lokap hehee..

Indra,
Moga-moga. doa-doakan!

Nizam,
Sebab cantik maka berduri,supaya tangan-tangan rakus tidak memetik sembarangan.:)

Bro Pyan,
:D. Ke Maskara malam ni bang?

Encik HE,
Itulah sifat semulajadi nila,mencacatkan susu sebelanga.
Cantik sungguh perbahasa Melayu kan?

T/kasih.
aie akaike berkata…
akak,
saya suka bunga kemboja.
nanti akak tanam bunga kemboja plak k. supaya kita rasa dekat selalu. heh.

kem salam abg razak. ;)
addyaholix berkata…
dalam hati saya punya taman. malah berbunga mekar. tapi sayang seribu kali sayang, dahannya seringkali patah.
jOnOs berkata…
Kak Lily,

Terima kasih sebab menyapa di Maskara.

He he he.
hegira berkata…
rindu pula dekat akak. pertemuan hanya sekejap.

dan ya. entah kenapa saya amat suka melukis ros.

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…