Langkau ke kandungan utama

Random

Apabila blog tidak lagi dibaca oleh ramai orang, maka bolehlah kita menulis secara 'runcit'. Pinjam istilah Hana Tajimakira. (Sila claim royalti ha ha )

Tulis yang ringan-ringan tanpa guna istilah-istilah yang bombastic. Melebih-lebihkan sudu dari kuah (senyum)

Mulakan dengan cerita azam yang tidak menjadi. September sudah sampai separuh hari. 

1. Simpanan saya sangat jauh dari istilah 'cukup' untuk beli tiket kapal selam terbang mau tengok salji.
2. Berat badan bertambah-tambah siap dengan kenaikan kadar cholesterol secara mendadak.
3. Tentang kerjaya, nampaknya tidak berjaya. Tapi saya patut bersyukur kerana ada kerja.
4. Novel, tersangkut di situ lah juga.
4. Cerpen, sudah 2 tahun tidak menghasilkan apa-apa.
5. Sajak, tulis kecil-kecil hanya di blog sebab tengok dan belek-belek sajak saya 'bukan jenis yang tersiar' di media perdana.   

Itu saja. Saya bersyukur. Tapi tidak menipu kadang saya rasa saya memang 'loser'.

Perkerjaan saya, menemukan saya dengan pelbagai ragam manusia. Ada manusia yang penuh kemanusiaan. Ada yang jenis lidah berlipat-lipat. Berbelit. Ada yang berkerja selurus bentul. Melihat telatah mereka, saya kadang tersenyum, kadang hiba.

Oke, kita cerita pasal Paralimpik pulak. Saya bukan peminat sukan. Saya teringin tanya Encik Suami begini

"Abang, boleh tak kita jual pingat-pingat abang, sijil-sijil penghargaan  yang berkotak dalam bilik tu?"

Namun saya sedikit khuatir. Takut kena lempang ha ha. (senyum lebar)

Rosmah - nama dia macam isteri PM. Nasibnya jauh berbeza. di mata orang, dia hanya tukang cuci pinggan dewan makan.  Dia ada cita-cita besar. Mahu pergi London. Rosmah berusia 19 tahun. Ketika gadis lain sibuk berpacaran, dia cuma tahu membereskan kerja - mengelap lantai,meja,tray dan mencuci pinggan. Sambil menyimpan cita-cita mahu ke London.

Marilah sama-sama mengaminkan doanya.

Rozzie - kita tidak perlu cerita pasal dia. Dia kontra kepada watak Rosmah. Kenutungan perniagaan berganda 6 kali ganda gaji saya dan 60 kali ganda gaji Rosmah.

"Bulan ni, saya tak untung kak. Barang mahal,ikan mahal...bla..bla..bla.."

Saya senyum jugak.

Kuli kerajaan - orang kata tidak banyak kerja. Asyik main fesbuk,tweet dan blog. hari Jumaat petang, ber'window shopping'. Itu betul bagi sesetengah orang. Saya kadang-kadang dan jarang-jarang. Tapi kini kebanyakan entri saya adalah jenis berjadual.

Adik tukang masak - suatu hari ada bekas pelajar datang dan hadiahkan dia sesuatu. Tanda menghargai penat lelah memasak untuk mereka. Kebetulan saya di situ tidak dihulurkan apa-apa. Saya cemburu dan kecil hati. Saya macam nak kata " Korang tahu tak, kalau tak kerana perempuan ni korang tak dapat makan sedap dan bancuhan air teh kamu boleh nampak tulang bumbung dewan makan....bla..bla.perempuan ni lah yang bertekak, kena marah,kena kutuk sebab nak bagi korang makan apa yang korang patut dapat. perempuan ni bla..bla..."

Ampun Tuhan. Saya cuma manusia.

Saya cuma biasa-biasa.

Biasa-biasa.

Biasa saja.

Biasa.

Yang kamu temui di mana-mana. 

Saya kesal. Saya resah. Dan saya tersenyum juga akhirnya.

 Eheh, 'runcit' ke ni? (senyum lebar-lebar)

5.30 pm
13 September 2012 (sesudah selesai ber'meeting)






Ulasan

sepa berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sepa berkata…
cun blog.! (senyum)
Kujie berkata…
runcing ke borong ke...terubat rindu
Kemat berkata…
terbaekk..sekarang bukan sekadar menulis, nak membaca blog pun dah kurang ketagihannya. Kerana muka buku kah?

Yang dah lama tak menulis

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.