Langkau ke kandungan utama

"Maaf ! Ini hari bodoh saya, puan pengetua " Anne Lily

Penggera telefon tangan mencanak-canak menyanyikan lagu Bruno Mars. Anne tahu dia harus bingkas mandi, menyediakan apa yang perlu seperti yang tersurat dalam rutin.

Anne bangun, menyelak selimut segera ke kamar mandi. Badannya sakit dan tangan mengebas. Juga rutin di waktu pagi dan menjelang dinihari. 

Sesudah bersolat, Anne kembali ke katil. Encik Suami terpinga-pinga melihat Anne kembali menarik selimut seraya bertanya. " Awak cuti lagi ke?"

'Yup! Sila jangan cemburu dengan mem awak. Masak pun saya cuti hari ni.." Anne buat muka penuh riak.

Encik Suami terdiam. Tiada kuasa melayan. Dia sudah terlambat.


 ****

Encik Suami sudah berangkat sejam lalu. Mata Anne enggan juga pejam walau dia cuba menyambung tidurnya. Seperti ada sesuatu yang  tidak kena.

Anne cepat-cepat mengemas apa yang perlu. Secawan kopi dan sekeping roti sudah siap untuk dijadikan alas perut.  Sesudah menelan mak nenek ubat-ubatan segera dia mengadap pc. Mengemaskini blog dan mengadap Facebook. Meninggalkan komen dan menekan punat butang 'like' status rakan-rakan terpilih. 

Kemudian berkongsi link lagu Endless Rain nyanyian X-Japan bersama Remy.

Anne masih menafikan keganjilan perasaannya pagi ini.

Jam hampir sebelas pagi. 
****

Telefon tangan yang ditinggalkan di ruang tamu sekali lagi memekikkan lagu dendangan Bruno Mars, Anne bingkas ke ruang tamu. Tertera nama Mamat rakan sekerjanya dari sekolah lain.

"Bla..bla..bla..Eh..ko keje ye hari ni Azrul ? "
"Keje la kak.."Jawab si Azrul. 

Kerja...kerja..kerja...Wah! Pap! Anne tepuk dahi. 

"Macam mana boleh ter'cuti' ni...?









Ulasan

Aku berkata…
pap!
aku pun cuti la... keh keh keh
tasekM berkata…
'ter' eh kak...?

kah kah.


.
Water Lily berkata…
Nizam,
Ko tak 'ter' kan? Ko mmg cuti
ha ha..

Tas,

Sunguh. Aku ter'cuti' .Kalau tak mampus aku gi keje..bersepah kat ofis tu haha..
Fadhilah Maarif berkata…
haha..lawak sungguh..boleh 'ter'cuti pulak..
Makbonda berkata…
Anne Anne.....bisa aja kamu sih!
Water Lily berkata…
Fadhilah.

Sunggguh 'ter' nasib baik cuti rehat banyak lagi hehe...

Kak Has,
Kok cakapnya Indon sih..ngapa ngak cakap Jowo.

Saya kalau kak cakap Jawo pun bukan faham walau dah setahun berada & bergaul dengan komuninitinya.

Saya tau 'medang' je . Er kak medang ke madang? haha..
aliff muhammad berkata…
:)) Macam mana boleh ter?cuti!
sepa berkata…
salam kak,

singgah kejap. nak tegur si Dino tuh...

dino, ko tuh memanjang ber-cuti...!!!

:)

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…