Langkau ke kandungan utama

Kemarahan dan airmata yang tersangkut di tangkai hati.

Hari ini merupakan hari kedua saya berada di pejabat baru. Asrama yang selama ini berpenghunikan makhluk 'bukn-bukan' itu sudah dihuni oleh anak-anak yang kepingin belajar berdikari.

Mengendalikan dua pejabat serentak bukan tugas mudah. Kadang saya terpaksa mnghirup minuman sambil berjalan.

Serius!

Disebabkan pengalaman saya yang sifar, akaun asrama yang dibuka dikuiri Jabatan.

Sudah berminggu saya naik radang dengan pelbagai perkara.

Oleh kerana, saya sudah ada pejabat sendiri, melakukan kerja tanpa pengawasan saya pun mengamok dengan merenyok-renyokkan kertas-kertas terpakai.

(Saya lupa DIA yang maha melihat)

Bersepah-sepah memenuhi ruang pejabat.

Tiba-tiba, pintu pejabat saya ditolak. Terpacul wajah Kak Milah. Bersamanya, dua orang lelaki yang memang sah pegawai dari Pejabat Pelajaran Daerah.

"Mengamuk ke Mar?" Tanya pengetua baru saya itu. Ya! Kami memanggil pengetua kami dengan panggilan 'kakak' kerana sebelum ini kami sudah terbiasa begitu. Bukan 'puan' seperti kebiasaannya.

Dengan selamba saya menafikan, sambil mengutip kertas-kertas yang bersepah di lantai untuk dibakul sampahkan.

Ah! Siapalah yang mengerti ada kemarahan dan airmata yang tersangkut di tangkai hati.

Saya kira saya perlu bercuti.



Ulasan

Aku berkata…
Setiap hari ada sahaja cabaran yang perlu kita hadapi.

seperti kata-kata yangpernah aku lihat entah dimana...

' problems are reality of life, it's how we react to them...'
Fadhilah Maarif berkata…
salam kak lily,

sabar yea...hidup mesti diteruskan walaupun kadang-kadang hati kita sakit....Semoga tabah.
tasekM berkata…
cutilah kak...



.
AZANI berkata…
salam lili
apakata kita tarik nafas,hembus
tarik lagi hembus
buat lagi...
kalau cuti pun balik dari cuti masalah tetap ada...
fusarium solani berkata…
Kak,

Bersabar dan bertabah hati. Jangan rasa sedih.

Masalah adalah tembok-tembok yang mampu kita panjat...
faziz ar berkata…
masalah dapat mematangkan diri...cuti dapat merehatkan diri...rehatlah sebentar sambil menulis puisi....hiii
insanmelankolik berkata…
marah itu hak sesiapa sahaja.. namun..bersabar lebih baik.. semoga ALLAH bersamamu..

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…