Langkau ke kandungan utama

Perihal hati dan hidup



..................

Tiupan angin dan pusaran puing cebisan daun kering sore tadi membawa sekali wajah Nishiawaji yang terasa baru semalam aku lepaskan gengam tangannya.

Dan seperti selalu-selalu, hati aku melarat-larat dengan seribu kenangan nan membunga. Terpalit cebisan-cebisan rindu pada apartment sempit rimas Kawakita san. Dan balkoni sempitnya, ditanam dengan ros berwarna kuning dan merah kecil-kecil kuntumnya serta pelbagai tumbuhan herba. Dan disiram bila perlu. Bila ada keperluan sahaja. Balkoni sempit itu, tempat Ayako merokok dan minum-minum usai selesai segala rutin hariannya. Tempat aku merenung neon dan lampu kenderaan di waktu malam.

Aku bosan waktu malamnya yang bising hiruk-pikuk kenderaan, bunyian segala macam siren kecemasan selang jam tanpa henti. Juga jeritan siren keretapi dari stesyen Awaji yang tidak pernah mau mati. Aku sedikit bosan, ada sebegitu banyak kesunyian dalam diri. Pengambilan caffeine berbentuk cecair adalah investment sama sekali gagal meredakan rasa sunyi yang bertandang hadir. Aku mulai memahami, mengapa Ayako gemar minum-minum dan menyedut nicotine. Dia, wanita tiga puluhan yang sunyi jiwa. Aku memahami kerana aku juga pernah melalui hari-hari itu. Hari di mana, sebaik sahaja mata kita terbuka; dan berharap untuk berada dalam pelukan seseorang. Pelukkan yang dihalalkan Tuhan.

Saban malam aku turun menjengah, jika ada kedai yang masih dibuka. Hanya Lawson dan aku membeli secawan caffiene untuk diteguk. Dan bebola mataku pastinya tertancap pada jalan lurus depan apartment separa mewah dan landasan keretapi di seberang sana; pastinya terfikir “oh, betapa aku tidak betah berlama-lama di sini”. Aku bayangkan, jika akulah penghuni apartment separa mewah itu, pastinya aku mati ditemani seekor kucing comel (kerana aku tidak mungkin memelihara anjing comel seperti mereka)

Isolation yang menyiksa jiwa mujurnya berakhir mengikut skala. Tapi aku terus extend kerana aku mau pulang dengan mencorak percik kenangan di kanvas kehidupan yang sama sekali tidak pernah aku duga. Mungkin tiada siapa memahami mengapa aku begitu teruja.

Antara hijau bendang, nyamuk agas, pacat lintah dan apartment mewah atau separa mewah kota Osaka serta penghuninya menjadikan aku kaya dengan sifat menghargai. Menghargai hubungan dengan Pencipta dan sesama makhlukNya.

Malam ini, entah benar aku ini begitu mengerti apa yang benar dan tidak. Atau aku perlu mencongak lagi. Perihal hati dan hidup.

Ada waktunya sangat subjektif.

..........................




11 November 2008
3 am

Ulasan

tasekM berkata…
3 pagi tak tidur lagi kak?




.
ckLah @xiiinam berkata…
Dia baru lepas qiamul lail laaaa Tasek.....
Anonymous berkata…
lambat tidur..ya salahkan virus virus yang menyerang komputer.

he he he
Cikgooden berkata…
aku baghu nak tegoq...jam 3 pagi tak tidoq..si kak Tasik dah tanya..waei..tasik..aku tak puas hati betul..


kak WL: hang taip pukoi berapa pun...aku tetap baca..ha ha ha
Ck berkata…
kak ..........aku memang baca sker kalau ko tulis2 camnih.
hegira berkata…
erm. saya juga selalu berangan tinggal di rumah sewa kecil dua tingkat di bandar bandar di jepun. dan waktu malam, berjalan pulang.
Aku cuba bayangkan sebuah Balkoni yang ada bunga ros kuning dan merah kecil itu....
INDAH & hati menjadi ceria
Aku suka membaca blog ini kerana ada nurkilan yang mendekatkan alam dengan kemanusiaan...
[Semoga terjawap pertanyaan yg lepas]
Rajuna berkata…
akak ni buat aku rasa jepun dekaaat di hati.

selamat beramal. renong2kanlah!
tasekM berkata…
cekgudeen, tak puas hati jom aaa gadoh.

ha ha.
13may berkata…
ni tido lewat...bgun kul bape nih??

hehhe hehhe
Teringin mempunyai rumah berbalkoni .... Hmmm....
pengkao berkata…
lamanya tak singgah..
akak apa khabar?
A t i Q a h berkata…
Kadang-kadang kan kak. Saya tak sabar nak jadi besar. Lepas tu tengok balik plot hidup saya.
Sri Diah berkata…
Kita selalu teringat masa silam. Tapi sebenarnya esok akan menjadi masa silam kita, oleh itu jadikan esok seperti mana yang kita mahu...
Sastri berkata…
ada beberapa entri akak yang seakan-akan relevan dengan apa yang saya rasai/lalui... mungkin konteks berbeza...

saya masih berhutang tag dengan akak... insyaAllah, nanti saya langsaikan...
SATIRA + KACAU berkata…
Sdr Lily: Cantik sungguh "bab novel" Sdri yang ini. Teruskan menyambung dan niatkan terus sebagai sebuah novel. cantik.

Satira + Kacau

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam