Langkau ke kandungan utama

".And it's hard to hold a candle, in the cold November rain"ucap Gun N Roses

Rintik hujan yang sebentar melebat, sekejap mulus telah hilang. Malam tadi dan pagi ini yang tertinggal cumalah kedinginan yang mengigit tubuh. Dari laman Encik Pinter, lagu November Rain dendangan Gun N Roses saya mainkan berulang-ulang.

Nothin' lasts forever
And we both know hearts can change
And it's hard to hold a candle
In the cold November rain



Lagu yang sungguh berjiwa. Ya.....saya akui soal menjaga sekeping hati agar ia kekal,tidak calar,tidak dipenuhi noda hitam adalah sukar benar. Menjaganya agar kita tidak terlalu terasa, bahawa kita adalah insan tunggal yang sering menderita. Menjaganya agar kita selalu mau rasa bersyukur dengan apa yang ada.

----------------------------------------------------

Afiqah gadis kecil ini cukup tabah. Saya kagum dengan ketabahan ibubapanya. Benar, kasih ayahbonda tiada penghujung walau siapa pun kita dan bagaimana pun keadaan kita dilahirkan. Saya tidak pernah bertemu gadis kecil ini. Hanya melihat foto-foto yang mamanya uploaded melalui intenet dan email.

Afiqah mengingatkan saya pada Rahim,Tiara,Shahrul,Syuhadah,Chee Seng, Vinothini,Vanne dan lain-lain. Bekas anak-anak murid saya. Mengingatkan saya pada Kimura san yang menaiki keretapi dari Kyoto ke Nishiawaji; semata-mata mau membuktikan dia tidak perlu dikasihani. Dia hanya ingin difahami dan diterima seadanya.

Benar seperti yang Amal nukilkan dalam komentarnya; Afiqah dan kanak-kanak yang senasib dengannya cumalah anak-anak biasa, ada perasaan dan punya keinginan yang tidak pernah berbeza Cuma mereka terperangkap dalam diri sendiri.

Bila dikenang memang dijentik rasa sedih, tapi Tuhan Maha Adil dan lebih Mengetahui yang tersembunyi.

Nothin' lasts forever
And we both know hearts can change
And it's hard to hold a candle
In the cold November rain

Ulasan

IBU KUMBANG berkata…
dugaan tuhan kepada umatnya. setiap orang harus menghormati sesama lain, tak kira sape mereka!
Ungku Nor berkata…
cehhh..mcm janji lak letak lagu ni kat blog..;p
err..er.aku dah mula tak faham hang nak tulis apa kak.
tasikmerah berkata…
kalau kita tanya siapa jua pun, tak kan ada yang mengaku hidup ini tidak berpayah-payah...

ahhh... sudah tuntutannya hidup ini perlu berpayah2kan... caranya sahaja tidak sama antara dia dan kita...

seharusnya syukur itu perlu sentiasa dibibirkan?



.
Rajuna berkata…
ujian allah
tak terduga
xiiinam751 berkata…
menjaga hati sendiri lebih payah sebenarnya daripada menjaga hati orang lain....




Sedap. Lagu tu memang sedap!
alinaabdullah berkata…
my heart goes to atiqah.
Po berkata…
yes..it's hard to hold a candle
in the cold November rain.

Sejuk itu sekadar biasa
Hujan itu dinginnya tidak ketara

namun api lilin tetap terpadam dengan getar ketar tubuh kita.
Nizam.Ariff berkata…
...*sigh*...
dua tiga 'rumah maya' aku pegi, suasananya hampir sama. Dan aku pun turut sedih dengar lagu tu isk..isk...
Water Lily berkata…
Encik Nizam,
Adat kehidupan ada kegembiraan & kesedihan.

Po,
Saya suka rangkap ini hehe....

Jika kau masih mahukan cintaku
sayang, janganlah menjauh
atau aku mungkin akan sepi
berjalan sendiri di dalam dingin hujan November ini.

Alina,
Semoga Tuhan merahmati dia sekeluarga.

Cik Lah,
Hati macam kaca cermin. Mudah calar,mudah berdebu dan mudah terbakar hahahaha!

Juna,
Yang cantik,yang kaya,yang berkuasa,berpangkat juga ujian Tuhan.

Tasik,
Bersyukurlah kerana dapat menkmati dunia yang indah(kadang kala ada rungutan kecil, yang mengotorkan hati..hati akulah)

Cikgu,
Semalam aku patah hati,kecil hati dan aku rasa mau tulis entri berapi-api kat sini. fikir2 balik tarak guna ,buang karan ja hahaha!

Kak Ungku,
Agak2 kumpulan pistol dan ros tu marah kita tak? hahahah!

E,
Yeye..perlu menghormati. Dah nama pun manusia, ada le yang perasan dia lebih dan sangat bagus.

T/kasih

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…