Langkau ke kandungan utama

Tentang kematian


Jika boleh memilih, tiada siapa pun mahu mati dengan cara yang paling dajal. Maksud aku, diselubungi misteri dan tragedi.

Semua mahu mati di atas tilam paling empuk!

Di kelilingi insan-insan tersayang yang mendoakan kesejahteraan kita memulakan perjalanan ke alam baharu.

Tidak kisah apa ras atau kepercayaan atau ideologi potitik; manusia punya keinginan yang hampir sama walau tidak serupa.

Tiada seorang pun mahu mati hangus. Mati dengan tubuh bersepai. Atau mati dengan tubuh diletup dan dikecai-kecaikan mahu pun dikerat lapan.

Jadi, sekalung tahniah untuk manusia yang sanggup mengambil nyawa manusia lain atau menyebabkan kematian mereka dengan cara yang tidak dipinta.

Tanpa hak!

* hari ini aku dalam kesakitan dan aku pun menulis fasal kematian *

Tiada kena-mengena dengan soal politik okay!

PS: Sebenarnya aku risau “mati” di bawah akta yang bernama penindasan.

Aduh! Di sini sahaja, jari sudah mengebas.

* senyum *


Ulasan

oh, sara berkata…
bagus.
kita kena selalu mengingati mati supaya tidak terlalu alpa kat dunia sementara ni.
byk-bykkan lah kumpul harta amal jariah & sbgnya utk dunia akhirat kelak.
mudah-mudahan roh kita tidak ditarik dgn begitu kejam.

adoi, pandai lak kte bdakwah kat sini eh.
tau rev, anony dgn apit mesti kena gelak.
haha.

tapi serius lah apa yg kte mention td.
Nizam.Ariff berkata…
Kita berdoa je la kak, untung nasib bukan kepunyaan kita..
- j o h a r i - berkata…
tu la..sy t'pikir mungkin ade pakar yg create virus H1N1 ni dan kemudian menjual vaksinnya..
arsaili berkata…
salam...yea moga dengan terus berdoa agar kita akhiri kehidupan dengan cara yg paling mulia dan diredhai Allah
reverie berkata…
baik cikgu sara!

hmm. baik juga miss waterlily.

Kenapa ada senyum tang last2 tu? ironikal?
yginsaf4 berkata…
blog bukanlah hakmilik kekallls.. kannns akak lily ittewww
zhfr berkata…
kadang-kadang kematian yang begitu, tak boleh dielakkan. tambahan dalam undang-undang drakonian.

Seorang yang ditindas mati, berjuta lagi akan tumbuh bagai cendawan.
rahmat haron berkata…
hidup hanya memanjangkan kematian, sementara dalam suatu perjalanan
S.YanaZ berkata…
...aku tidak akan memilih kematian...

kerana mati walau badan bersepai tetap kekal mati.

*Mati yg aku mahu ialah mati yg menemui Pencipta yg Satu*
Pa'chik berkata…
oit oit... mati atas tilam empuk tapi bersaorangan pun celaka jugak weh... kena pulak dah reput baru orang jumpa... lagi lah... huhuhu... :P
tasikmerah berkata…
bila dh komen pas tu hilang. ni rasa nk naik hangin nih.
DeeN berkata…
Mintak dijauhkan dari kematian yg tragis & sadis. Namun bila dan bagaimana kesudahan hidup kita, DIA yg tentukan. *Takut*
abuyusof berkata…
gua suka dapat mati dijalan Allah jauh dibumi asing.. jadi bukti korban kerana Allah..
ikafantasi berkata…
- J O H A R I -
..dah mcm cter cicakman lak an..
prof klon create black water n jual vaksinnye..
~~~pengaruh yg terlalu kuat thdp filem superhero~~~


waterlily..
mmg sebaya ma ke?pnggil makcik??
xmau la..ika rmai makcik..panggil pun makcik...
sudi x ika panggil...mama?
alinaabdullah berkata…
kalau mahu melompat, pastikan sudah ada sayapnya.

kak. jom join kelas melukis saya!
UnGu VioLet berkata…
menginsafkan kan...
FaNaQiLa berkata…
Alhamdulillah kerana kita semua masih mengingati tentang kematian. Menginsafkan. Tapi kasihan kepada manusia yang mati dalam keadaan yang tragis dan penuh tragedi.

Aku bersyukur kerana masih diberi waktu untuk bernafas sehingga ke saat ini. Syukur Ya Allah!
ZULKIFLI MOHAMED berkata…
Salam Water Lily,

"kematian pasti, moga sembuh dengan segera"
aie akaike berkata…
akak, cepat sihat ya. mahu jumpa akak di rumah pena 8 ogos nanti. bawa abg syg sekali ya. ;)
taknak komen ttg n3..aku tak baca lagi...nak komen pasal cat umah ni.....lawa siut!..
ha ha ha...
taknak komen ttg n3..aku tak baca lagi...nak komen pasal cat umah ni.....lawa siut!..
ha ha ha...
maiyah berkata…
salam kenal
ubilepih berkata…
Elok kalau hati selalu ingat pada mati,tapi ingat itu biarlah dengan iman dan insaf...sejahtera atas kamu liliair
Aishah Jamal berkata…
Marilah kita sama-sama berdoa agar kematian kita satu hari nanti tetap dalam iman....dan kematian kita tidak diaibkan..
sinaganaga berkata…
HA HA HA. :) Comel!

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…