Langkau ke kandungan utama

Nota kecil kepada enggan mengerti tentang saya

Hello awak!

Jangan berbicara begitu dengan saya. Banyak perkara yang awak tidak tahu tentang saya. Kalau saya berpantang makan itu ini kerana mahu menjaga kesihatan saya; apa pula yang merugikan awak.

Hello awak!
Awak mencerca-cerca saya di belakang dengan mengata macam-macam. Awak cakap kalau sudah tahu diri sakit kenapa masih mahu berkerja. Apalah yang awak tahu tentang saya.

Ini bukan sekadar pekerjaan. Bukan sekadar periuk nasi. Ini belanga rezeki kami sekeluarga. Sekurang-kurangnya emak saya tidak perlu beratur panjang di pejabat kebajikan lagi.


Ini maruah saya!

Oh! Apalah yang awak tahu pasal maruah. Kerja asyik mencuri tulang. Datang jam sembilan kemudian 'hilang'.

Ulasan

ckLah@xiiinam berkata…
'Si Awak' itu.....tuhan tidak mengujinya dengan cara ujian yang kau alami dek. Mungkin itu penyebab dia tidak mahu memahami....


...bertabah ya!



(Kirim salam kepada Razak)
Anuar Manshor berkata…
Harapnya "orang" itu membacalah hendaknya artikel blog ini. :)
Cikgooden berkata…
wahhhhh...lily sudah 'bersuara' kembali...setelah duk diam lama...(sori, gua ilang nombor phone lu..)
makissa berkata…
kak... mereka sedap bercakap jer. bila kena pada diri sendiri @ terkena bala, mereka anggap orang sengaja menganiaya mereka. cikit pon tak fikir "what u give, u get back". mereka fikir, mereka terlalu sempurna. WTH!
Makbonda berkata…
Hai awak,tahu tak?;

"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri (angkuh).” (QS. 31:18)

Wahai waterlilyku,
Antara keutamaan sifat sabar ialah:
-masuk syurga tanpa dihisab(perhitungan)
-diampunkan dosa2 yang lalu
-memiliki iman sejati.
tasekM berkata…
tok sah layan sgt kak..



.
MushroomCute@Mariea berkata…
Si Awak itu pergi kerja hanya untuk mengisi masa lapang...
hafiz terompahkayu berkata…
Hi kak.
apa kabar.
sabar banya-banyak.
biasalah...orang memang susah faham .
kad0k. berkata…
mereka tidak rasa kak.sbb tu mereka berkata2..harap banyak bersabar..
cikwaneee berkata…
salam ziarah,
hidup ni kita tak mampu nak buat mereka-mereka sukakan kita kan?
tak perlu risau, cuma kita harus risaukan Pencipta suka atu tidak pada kita.
sabar banyak2 ye :)
psittacula berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Artozy berkata…
Aku bukan awak, kak :)
Water Lily berkata…
Terima kasih kepada teman-teman yang masih memberi perhatian dan membaca tulisan entah apa-apa saya :)


Bayan,
Akak delete komentar di atas sebab-sebab keselamatan. T.kasih .

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…