Langkau ke kandungan utama

Empat puluh tahun menghirup oksigen percuma


Sajak/puisi saya tidak pernah tersiar, walau sudah berpuluh saya hantar. Saya anggap mungkin bukan rezeki dan kemampuan saya. Jadi, sempena ulangtahun ke 40 kelahiran saya bersiaran di sini sahajalah.


Kepada Pemberi Jiwa

Aku sedar itu dan ini

Kediaman dunia sudah menghalau pergi

Kediaman akhirat memanggil-manggil ke sisi

Malaikat Maut semakin kerap menziarahi


PS: Terima kasih kepada rakan-rakan yang mengiringkan ucapan via FB dan sms.












Ulasan

tasekM berkata…
ooo hang sebaya dgn kak ash rupanya...

selamat hari lahir kak...

doa aku. moga segala yg baik2 buat kamu.


love,
tasekM
aliff muhammad berkata…
Selamat Hari Lahir Kakakku sayang! :)
All the best wishes for you!
achik berkata…
selamat ulangtahun kelahiran kak.. :)
puding roti berkata…
kakak! selamat hari lahir kakak..semoga panjang umur, murah rejeki n selamat dunia akhirat :)

p/s: nak kek!
xiiinam berkata…
Selamat datang ke kelab kami....




...kelab 40an!
xiiinam berkata…
Errr...ya kah 40?









Tampangnya seperti 24...
Nizam.Ariff berkata…
Semacam terhidu gembira berbaur kecewa, tapi puisi manifestasi rasa diri tetap tinggi tak kira tersiar atau tak... aku dulu pun pernah hantar tapi kalau tersiar pun aku tak tau sebab aku bukan hari-hari beli makalah dan suratkhabar...

Tentang umur,
Semacam terhidu gembira,
berbaur pengit risau.
Ketakpastian,
berbaur harapan dan doa,
Seperti kata bijak pandai,
hargailah umur yang telah tiada,
dengan cara mengabdikan diri,
kepada sisa umur jika ada.

Selamat menyambut Hari Ulang Tahun Lahirmu, Kak Lily...
nn berkata…
selamat hari jadi.
Mak Su berkata…
selamat hari lahir buat waterlily, life begins at 40. all the best, mungkin akan ada karya yg tersiar selepas ini. who knows ?

:)
Putri Lily berkata…
Salam WL,

Selamat hari lahir lily ucapkan. Biar lewat tapi belum terlambat, kan?

Semoga diberi kesihatan yg baik agar dapat harungi badai kehidupanmu dgn penuh ceria dan bahgia. :)

~Putri Lily~
Water Lily berkata…
T.kasih untuk teman2 yang mendoakan. Doakan untukadik saya juga, Muha Aziz.

Catatan popular daripada blog ini

Hari minggu yang kelabu

Hi awak, saya on laptop konon nak siapkan takwim, jadual balik kampung dan laporan kerosakan untuk dihantar ke PPD esok. Takwim asrama dah masuk setengah bulan masih tidak dapat disiapkan dengan sempurna dan jayanya. Orang dewan makan sudah 2 minggu memasak. tapi jadual menu mingguan masih belum saya print out. Pelajar asrama - sudah balik ke kampung pun saya masih belum siapkan.
Laporan kerosakan yang saya janji dengan Puan Pengetua nak siapkan minggu lepas pun gagal juga disiapkan. Maaf inilah saya - dan puan perlu terima seadanya saya.
Takwim asrama - sebenarnya adalah list tugas warden. Oleh kerana semua rakan sekerja saya yang sihat walafiat membuatnya, maka saya juga kena buktikan yang SAYA BOLEH!
Sekarang puan itu arahkan belajar membuat kewangan asrama - MESTI BOLEH! kata dia. Ya - mestilah saya akan cakap yes mem - walaupun saya masih  terkial-kial dengan kutipan yuran makan dan struggle dengan resit rasmi yuran makan tahun lepas yang belum ditulis.
Ya- airmata ini sudah kering m…

Catatan-catatan kepada (...diri juga...)

Pada akhirnya, saya menjadi begitu yakin. Blog saya sudah tidak lagi dikunjungi. Berdasarkan rating, trafik dan komentar.  
Dan datang jua pada hari dan ketika-ketikanya saya seperti tidak kisah lagi pada perhatian manusia.
Kadang terasa mahu marah, mengomel hatta mencarut sekali pun, kita ada medium baru iaitu Facebook.
Sungguh saya memang pemarah. Tetapi yakin saya tidak pernah mencarut. Marah dalam diam. Pendam. Hilang. Kadang marah skala kecil di Facebook. Kemudian saya padam.  Adakah dosa mengaibkan orang boleh dipadam? Adakah dosa mengecilkan hati orang boleh terpadam ? Dan mereka yang menyakiti saya, enggan hormati saya itu adalah urusan mereka dengan Tuhan.
Apalah daya saya. Meyakinkan manusia-manusia lain, agar telus mengikut peraturan adalah sama sekali tidak wajar.  Kita dibesarkan dan ditarbiahkan dengan corak pemikiran yang berbeza. Lahir kita pula dari genarasi berbeza.
Masing-masing ada ego. 
Jika saya merasa membuang sampah merata tempat itu berdosa amat, barangkali a…