Langkau ke kandungan utama

Selamat Datang. Si Tepok Kecil

Angin berhembus lembut. Namun senafas udara yang dizahirkan cukup menghangatkan suasana. Daun pintu ditolak perlahan. Anne sedikit kaget.

Angin sekali lagi menghembuskan senafas udara hangat. Sekali lagi menujah lembut daun pintu. Kepanasan meruap-ruap dan menampar wajahnya tanpa silu.
 
Anne mahu tidur. Jika dapat biar malam menjadi sepanjang dua puluh empat jam. Biar tertimbus semua kenangan pahit dalam tidur itu. Biar semuanya kaku dan beku tanpa nafas.

Namun, dia tahu itu bukan kehidupan. Itu kematian. Kematian belum pasti tenang dan mengamankan rasa.

Bangkit! Ya..dia harus bangkit dan buktikan yang dia bukan seperti mereka katakan.

Di dapur, si ibu kucing mengiau keresahan.

Anne bangun melihat anak kucing tepok yang baru seminggu dilahirkan di dalam  rumahnya. Hati Anne menjdi hiba amat meliha si comel kecil memandang manja ke arahnya.

Mata si kecil comel itu seolah berbicara "Sahaja Tuhan takdirkan ibuku melahirkan aku di di dalam rumahmu. Barangkali sekadar menguji keikhlasan dan kejujuran kata yang pernah engkau ikrarkan. Engkau akan menyayangi makhluk sepertiku tanpa syarat" 

Si kecil tepok cuba bnagkit. Terus mencuba. Si ibu mengiau-ngiau. Minta diberikan santapan. Dua anaknya semakin galak menyusu.

Si Tepok kecil redalah. Kita harus bangkit. Aku akan belajar dari ketabahn kamu. Anne kembali tersenyum. Walau hatinya masih hiba bercampur sedikit gusar.

Membayangkan betapa payahnya si Tepok kecil bakal membesar.

Bangkit! Ya. Mereka harus bangkit dan buktikan bahawa sedikit halangan fizikal bukan penamat kehidupan.






Ulasan

Nizam.Ariff berkata…
eeii.. .nampak nen diaaaa...
Lily Abdullah berkata…
Ye ke he3..tak perasan pulak
tasekM berkata…
nizam... nizam... nen kucing pun jadi...

kah2.





salam kakak.


.
tasekM berkata…
kakak.
adek kesayangan kita kembali menulis.




http://braderblack.blogspot.com/



.
Lily Abdullah berkata…
Tas,

Mencik aku denan dak Nizam ni ha ha :p

Yes,aku letak balik link dia. Aku harap Sood kembali menulis :)


akirasuri berkata…
"Hai! Sayalah planet Bumi. Selamat datang!" kata Bumi kepada Tepok 1 & Tepok 2.

;)
Lily Abdullah berkata…
Planet Bumi,
Si Tepok ucapkan terima kasih.

Tepok seekor je :)

Yang lagi satu tak tepok.

Dan hari ini, si Tepok dah start kena buli ( buli2 manja dengan saudara kandung dia ) :p
LydSunshine berkata…
Tepok Kecil? Nama kucing tu ke?
Lily Abdullah berkata…
Yes,nama kucing. Sempena kekurangan fizikal yang dikurniakan padanya. :)

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam