Langkau ke kandungan utama

Seorang Dewi dalam fiksi kelam




“Malam adalah efek perpisahan yang mengesankan.” kata Dewi sambil menjentik abu pada puntung nikotin yang disedut. Perlahan. Hembusan toksik berasap tempias mengenai wajahku. Kemudian dia diam. Bungkam. Aku, temannya harus selalu menjadi pendengar yang baik lagi setia.

Di luar, cahaya perang keemasan berkilatan pada kaca jendela gedung-gedung bertingkat Kuala Lumpur. Bagai diselebungi bebayang seekor orge. Seolah digerakkan tangan-tangan dewa, awan gemawan pun menyisih pergi.


Cahaya kuning matahari melesat-lesat. Membias pada gerak jalanan yang mendadak berubah bagai tarian. Membias pada papan-papan reclaimed. Membias pada percik gerimis dari pancutan air buatan. Membias di antara keunguan mega-mega. Maka langit bagaikan dilukis waktu. Bagai digerak ruang, yang segera hilang. Cahaya kuning senja yang makin lama makin jingga menyiram aspal, menyiram segenap perasaan yang merasa diri celaka.

“Dewi, mengapa kau enggan berhenti dari upacara kehidupan yang macam dajal ini?” Sayang. Suara aku hanya bergema dalam diri. Kecuali aku dan Tuhan, Dewi tidak mendengar. Dan, aku yakin aku pernah bertanya itu dan ditempelak keras. Seminggu Dewi tidak bersapa denganku.

Cahaya melesat-lesat, membias, dan membelai rambut celupan perang Dewi yang melambai terpuput bayu. Dari balik rambut itu, mengertap cahaya anting-anting panjang yang tidak terlalu gemerlapan dan tak terlalu menyilaukan sehingga bisa ditatap bagai menatap semacam keindahan yang segera hilang. seumpama sebuah kebahagian. Di dunia, tidak ada yang pernah hakiki. Sama seperti kebahagiaan palsu yang Dewi kecapi.


Langit senja bermain di cermin kereta dan kaca-kaca toko. Lampu-lampu jalanan menyala. Angin berpuput dan sedikit mengeras. Senja bermain di atas kampung-kampung. Di atas genting-genting. Di atas daun-daun. Mengendap ke aspal yang sibuk. Mengendap ke mana-mana posisi yang diingini.

Ada sisa warna keemasan di langit, bertarung dalam kekelaman yang datang. Dewi, yang cantik tetapi mati hatinya melhat cermin solek kecilnya.


“Sia-sia kawan, kau cuba bercermin di kaca sekecil ini” Aku bersuara perlahan. Dewi cebikan bibir mungilnya.

Muzik hip hop yang mengentak dari cafe mewah dengan bunyi yang paling dajal. Pembantu-pembantu warga tanah sebarang menggendong bayi di balik pagar.  Di kawasan kediaman elit seberang jalan. Langit makin jingga, makin ungu. Cahaya keemasan berubah jadi keremangan. Keremangan berubah jadi kegelapan. Bola bintang besar bergelar matahari tenggelam di cakerawala. Jauh di luar kota. Dan kota tinggal kekelaman yang riang dalam kegenitan cahaya listrik. Dan begitulah hari–hari berlalu.

Lampu-lampu kendaraan yang lalu-lalang membentuk untaian cahaya putih yang panjang dan cahaya merah yang juga panjang. Wajah si penjual media arus perdana dan majalah di lampu merah pun menggelap. Begitu juga wajah penjual kertas judi yang di”halal”kan. Mereka menawarkan tiket-tiket kekayaan pintas ke tiap jendela kendeaan yang berhenti. Takkala bintang-bintang mula mengintip di langit yang bersih.

Dewi masih lagi menyapukan lipstik ke bibirnya. Mengoles pewarna di tulang pipi dan pelipis mata yang makin kedut. Dia, temanku yang mencari kekayaan pintas dengan menawarkan tubuh sebagai pelaburan.

Malam telah turun di Kuala Lumpur. Di meja sebuah warung yang disewakan kepada pendatang aku nukilkan sesuatu untuk Dewi. Aku menulis sajak tentang cinta.


Harimu makin suram dipanjat usia

kau masih berselingkuh dosa

kau pun tahu Dewi

angin menyapu musim, gerimis memintas

pada senja yang melintas,

kita pun takkan tahu

esok masihkah kita ketemu malam

kau masih mimpikan cinta,

siapa tahu dalam jejak senyap semalam

bersama kita menatap hujan

esok kita takkan bertemu lagi,


ps: sekadar mencuba yang berbeza.  Asyik klik 'simpan'  dan 'pratoton'  puluhan kali. Sehinggalah terbaca entri terbaru Kubu Buku oleh Fazd.



Ulasan

sepa berkata…
kak,

menarik. ada sambungannya, tak.?!
so'od berkata…
bestnya. kami demand sambungan. tiada kompromi.
Lily Abdullah berkata…
Tak de sambungan boleh? ha ha

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam