Langkau ke kandungan utama

Maka akan kubiarkan foto-foto ini bercerita

Saya yang 'hot' (Apa kes disuruh posing tengah panas lit-lit)
Gaza yang diuji penghuninya dengan perang-perang

Teratai yang indah di atas kanvas



Luahan hati sang pemilik kanvas




Hasil kerja mereka yang kurang upaya. Aku tabik!

Salah satu lukisan S. Amin Shahab




Bersama pelukisnya (tumpang glemer ahaks!)


Maka aku biarkan foto-foto ini bercerita ke mana kakiku melangkah dan dengan siapa telah aku bertemu atau mana-mana objek menarik yang telah bebola mata kami kongsikan.

Dan setiap kali kaki aku melangkah, aku teringat adik botak yang kakinya tidak mampu lagi untuk melangkah. Dan setiap kali aku melihat sesuatu yang indah, aku teringatkan dia yang sudah kehilangan nikmat itu.

Dan setiap kali aku menaip entri (biarpun dalam keadaan terketar-ketar), aku teringatkan Boy yang asyik bertanya padaku “Kak, kat sana ada kerja kosong tak?”. Boy menaip dengan menggunakan sebelah tangan
Dan melihat lukisan-lukisan ini, aku teringatkan Alia yang melukis dengan jari-jemari kakinya.

Seharusnya aku bersyukur!

..............................

Ps: Update kadar segara. Sangat sibuk dan sangat letih. Bak kata adik botak ”Orang lain keletihan sebab bekerja, kita keletihan sebab menanggong sakit” . Kami sama-sama ketawa. Dalam hati-hati kami, biar Tuhan saja yang tahu.

Ulasan

addyaholix berkata…
kalaupun kita bukan sempurna, tapi kita masih manusia.
yang sempurna itu bukan kita, tapi cuma DIA yang maha Esa.
ckLah @xiiinam berkata…
Tipah jeles....posing dengan S Amin Shahab gitu. ckLah juga pernah jatuh cinta pada bekas birasnya si m Nasir itu...ahaks!!!


Mar..kau juga berseni jiwanya....sungguh!!!!
Lily Abdullah berkata…
Salam.
Addy,
Sempurna itu subjektif :) DIA memang sempurna.

Kak Lah,
Jangan jeles ok. Kata minat Encik Rahim Razali, dah dapat, nak S. Amin pula hahaha!

pst..pst..kak Lah jgn cakap dengan orang lain pulak. Saya pun minat juga biras M.Nasir tu. Tapi apa kan daya, Encik Suami ada kat sebelah hahaha! :D
SHIMI berkata…
Kak Lily,
Hanya yang mengalami akan merasainya,
hanya melaluinya tahu erti deritanya,

Dalam lakaran dan coretan kakak banyak kisah yang dapat diungkapkan. Banyak teladan yang tidak tedapat pada mana-mana buku sekalipun.

Doakan moga kakak terus diberi kekuatan berkarya. Saya tetao jadi pembacanya walaupun menulis tidak sehebat kakak.

Salam
Tanpa Nama berkata…
luahan rasa dikanvas, saya paling tersentuh dengan luahan itu!
mugiwara berkata…
dpt diskon tak kalau beli lukisan2 tu?
tauke ada. siap bergmbr lagik. mesti bleh bodek2...kan?
haha..
Lily Abdullah berkata…
Mugi,
Harga dia ribu riban dik oii! Kalau dapat diskaun pun,mesti ribu riban juga hahaha

ps:Akak beli lukisan kat kedai RM2 aja hahah..

Amirah,
Betul..luahan itu buat hati tersentuh.

Shimi,
Terima kasih kerana selalu ke sini dan memberi dorongan.:)

T/kasih.
mOEha Aziz berkata…
akak,

besar sungguh hati ini kerna dpt juga melangkah dan mengagumi keindahan menerusi akak... :)
AieSha berkata…
Moga tuhan permudahkan segala urusan.

akak, tulis la plak entri2 yang ada unsur gembira. asyik yang menyentuh hati je. ;(
Lily Abdullah berkata…
Aie,
Ok,OK...lain kali ek. Tapi itulah kehidupan. Kami gembira hape !

Adik Botak,
Ape kes delete komen 2 kali ni hahaha! Sapa yang menaip komen ni..Nizam ye? Kirim salam sayang sama dia.:)
Layla Haq berkata…
Saya selalu terfikir kala menatap wajah mereka yang kurang upaya atau anak-anak gaza yang derita.

Kala itu.

Dan mampukah saya mengekalkan rasa itu ketika saya tidak melihat mereka?

Apa yang telah saya lakukan untuk mereka?
tasekM berkata…
kak, kalau ada masa kita gi dating yek. aku gi umah kamu ye... :) kita makan2. mabuk2. hahaha...

aku belanja la. :)

.
Lily Abdullah berkata…
Dik Bayan,
Bantulah apa yang termampu. Jika kita hanya mampu menulis,tulislah tentang kepayahan mereka. Dan doakan untuk dipermudahkan jalan hidup mereka. Tidaklah mereka rasa terpinggir dan hnaya dipergunakan di waktu-waktu tertentu sahaja. Hampir pilihan raya misalnya.

Didokan yang terbaik juga untuk dik Bayan. Ameen!

Tasik,
Wei,datang le umah aku. Bila2 ko ada masa. Kita pergi mabuk2 white coffee kat Old Town kat CM hahaha.

Apa kata kita tinggal darling-darling kita. Baru remaja sikit ye tak? hahahah!

ps:Mabuk kopi takpe kan? Hari tu, aku nampak cawan kopi kat situ sungguh klasik. aku macam nak tanya"tauke ni cawan boleh jual saya tak"hahahah!
nadinezuharra berkata…
kak lily minat melukis tak..?saye minat..
seronok kalau dapat melawat galeri2 camni..kalau boleh,tiap2 satu lukisan tu nak ditatap lama utk cari cerita yang tersirat di sebaliknya.. : )
farazdaq berkata…
Lily,

x pernah melawat galeri seni..melihat gambar2 nih..teruja NAK PERGI..tgu karya lily pulak.
a.b geldofg berkata…
wah2 peminat lukisan ye...bst
Lily Abdullah berkata…
Earaz,
Uiks! karya saya..dah 2 tahun saya berkarya ni,,,tulis blog tak kira karya ek? hahaha!

Bila tulis cerpen rasa cam something wrong aja. Entah la..!

Nadine,
Akak pon dok belek2 lukisan tu satu persatu. Penuh penghayatan...sampai darling tegur"nak tdo sini ke?" .akak xde pernah melukis,keras tangan. :D
Lily Abdullah berkata…
ab,
Ko mencelah masa saya jawab komen. ye..ye..minat lukisan,tapi tak pernah lukis apa2 kecuali orang lidi hahah!:)
a.b geldofg berkata…
artis tdiri dari dau
1 artis aktif
2 atis pasif

saling mmerlukan


aku memang suka celah hehehehehe
Sastri berkata…
setiap manusia dikurniakan kelebihan yang berbeza...

insaf membaca tulisan akak...
Nizam.Ariff berkata…
Kak kalau mabuk-mabuk dengan Tasek, balik naik teksi tau. Jangan kasi Tasek drebar, lesen dia tak termasuk memandu dalam keadaan mabuk.... hahaha.

Semua kita ada kekurangan, tak kurang kat luar, kurang kat dalam. Tak kurang kat Dunia, kurang kat sana...
Lily Abdullah berkata…
Nizam,
Jom la kita sama-sama mabuk kopi hahaha!

Dik Sas,
Betul tu..lama dah melawat blog Sas.Kejap lagi pgi tengok.Ada apa untuk disantap lalala!:D

Kay,
I love you muah!


ab,
Aku ketegori artis pasif hahaha!Kamu?
mugiwara berkata…
saya saja nk komen kt sini...
kalau komen kt entri baru nnt kene tag...
baru 2 org....
haha~
Lily Abdullah berkata…
ok dah 5, sekarang juga akak titahkan kamu komen kat n3 atas hahahah!
kad0k. berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
kad0k. berkata…
mabuk2 sambil cucuk bintang..syok juga..:p

kak..kite semua ada kekurangan..jangan khuatir...

p.s:
cawan "batu" ehhh?
hegira berkata…
painting saya ada di gantung di sana.. heee ..:)

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam