Langkau ke kandungan utama

Reset minda yang kadang kau pura-pura tidak tahu apa patut reset

Nota : Tulisan ini adalah santai-santai, tanpa draf, tanpa suntingan dan sedikit beremosi.

Cuba praktikan ajaran Prof Muhaya "Dunia dalaman saya menentukan dunia luaran saya" 
Oh! Saya juga suka fesyen tudung Prof.

- Dunia dalaman saya, menentukan dunia luaran saya -.

Cuti sekolah, beban kerja sedikit berkurangan. Siapa cakap? Tuuu.....stok dan inventori bersepah-sepah kau belum rekod perempuan. 

Saya tengok kawan-kawan ofis, asyik pergi ke Website dan Facebook jual-jual tudung, jubah,tuppaware dan make up2. Saya pula asyik melangkau curi-curi baca blog. 

Pukul 12.00, saya cabut balik sebab dah tak ada sapa-sapa yang boleh dijadikan kawan. Asrama kosong. Rumah warden kosong. Kakak cleaner bailk awal selepas kerja cuci-cuci tingkap selesai. 

 Secebis fiksi untuk melapangkan hati sendiri.

POPPY DAN LELAKI DI KACA TV.

Poppy sukakan dia. Lelaki itu. Lelaki di dalam kaca TV.  Kaca TV yang digelar sesetengah orang sampah tekonologi, masih hidup, masih releven dan sentiasa berinovasi. Lelaki itu, apabila bercakap tentang Rasul, mukanya bercahaya. Matanya berkaca-kaca. Kegembiraan terpancar di wajahnya, setiap kali dia menyebut nama Muhammad SAW. 

Non Muslim seperti Poppy, adalah tidak begitu ajaib jika tidak tahu dan atau benar-benar mengeanali siapa Rasul akhir zaman.  Sedangkan yang mengucap syahadah pun sekadar ibadah ikut adat, pun gagal mengenali dan mencintai manusia istimewa ini.

Poppy pandang Andrew, teman serumahnya. Sejak mutahir ini, Andrew dan isi rumah ini sungguh membosankan. Kesunyian dan kesepian mereka berlawanan sesama sendiri. Rumah yang mereka beli, hasil dari menjual kehidupan mereka tidak lagi menjadi rumah yang aman.

Kunyahan coklat yang berkeping-keping tidak juga meredakan kesedihan.

Pagi itu, Poppy datang bertanya saya. Macam-macam tentang Islam. Saya yang kurang fasih tentang agama sendiri termalu-malu. Takut tersalah infomasi.

Lantas saya petik kata-kata yang saya dengar entah dari mana-mana ceramah.

"Kebahagian hakiki adalah apabila anda berjuang mengenepikan 'dunia'  dari ruang hati."

Dalam cahaya yang berbalam-balam, di sebalik cermin yang retak entah bagaimana saya melihat bayangan saya adalah Poppy.

Bagaimana ini? Di kad pengenalan dan paspot serta sijil kelahiran saya tertera nama Soffiyah Hanim Binti Abdullah.  Lelaki yang saya nikahi itu, bukan Andrew. Nama suami saya Ahmad Iskandar bin Abdul Salam.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.