Langkau ke kandungan utama

Catatan terlewat dan terpinggir sempena Hari OKU Sedunia


Hari OKU Sedunia - beberapa sisi cerita terpinggir.


Ini adalah cebisan cerita sisi gelap bergelar OKU. Media-media tempatan jarang melaporankannya. Dan, yang sentiasa ada dalam kebanyakan laporan adalah kejayaan insan-insan istimewa dan selebriti seperti saudari Ras Adiba Radzi. Atau kejayaan athlet-athlet paralimpik seperti Encik Suami. Kadang cerita saya sendiri.


Ditinjau dari satu aspek, ianya merupakan perkembangan positif. Saya memahami, tujuan media mainstream. Wartawan, editor dan warga kerjanya mahu memaparkan sesuatu yang ‘manis’ supaya kejayaan kami dicontohi oleh rakan-rakan senasib yang lain.

Seringkali juga, kita mendengar kisah-kisah bagaimana ibubapa yang dianugerahkan anak-anak istimewa, tetapi tidak tahu cara mengendalikan anak-anak ini.


Saya adalah antara insan bertuah, di mana Allahyarham abah dan mak(semoga Allah panjangkan usia mak dan menempatkan abah di kalangan solihin) kerana saya dibesarkan dalam keadaan semulajadi. Dicubit mak ketika perlu, dimarahi abah ketika nakal. Kasih sayang dan layanan yang saya terima tidak jauh berbeza dengan Khadijah. Tidak pernah terkurang atau terlebih.


Saya mengakui, jika saya sendiri dianugerahkan dengan anak istimewa saya belum ada perancangan bagaimana untuk membesar dan mendidiknya.. Adakah perlu kasih sayang berlebihan atau mereka patut dibesarkan secara semulajadi?


Persoalan ini, saya gantungkan supaya kita sama-sama boleh berfikir, berkongsi dan berbincang dari hati ke hati. Terutama untuk ibubapa ‘terpilih’ yang memiliki anugerah Tuhan yang sama sekali kita mungkin tidak pernah membayangkannya.


Cuba renungkan sisi-sisi cerita terpinggir di bawah. Nampak kecil, namun impaknya cukup besar ke atas anak-anak ini.


Cerita 1

Aqilah, adalah anak istimewa yang melewati usia 17 tahun. Dia agak lurus bendul tetapi ringan tulang orangnya. Setiap hari gurunya akan meminta dia membersihkan bilik darjah. Walaupun kerjanya, tidak sempurna tetapi dia cuba melakukan yang terbaik.

Kerana kerajinannya membantu, maka gurunya menghadiahkan dia sebiji epal. Gurunya menyuruh kulit epal dibuang sebelum Aqilah memakan buah tersebut. Aqilah menggunakan giginya untuk mengupas kulit epal. Kelihatan sungguh melucukan. Tetapi apabila diselidiki rupa-rupanya, dia tidak pernah memegang pisau atau gunting kerana ibunya melarang Aqilah menggunakan objek tajam.


Cerita 2

Zaida sudah pun berumur 21 tahun. Dia tidak pernah bersekolah atau bekerja. Seorang saudara jauh di sebelah keluarga bapa Zaida ingin sekali membantu Zaida setelah kematian bapanya. Dia dibawa ke Kuala Lumpur untuk bekerja sebagai pembantu rumah. Malang sekali, hendak menyidai kain pun Zaida tidak tahu. Rupa-rupanya, selama ini ibu Zaida amat memanjakannya. Semua kerja dilakukan oleh ibunya.


Cerita 3

Hans, sering dianggap tidak tahu apa-apa oleh ahli keluarganya. Salah satu tabiat buruk keluarganya adalah menonton video lucah. Mereka menonton, tanpa memperdulikan kehadirannya. Kadang, Hans mencuri-curi menonton apabila keluarganya tiada di rumah.

Di sekolah dia sering mengantuk dan keletihan. Apabila ditanya guru, Hans menceritakan hal yang sebenar. Guru kelasnya cuba membawa ibunya berbincang; malang sekali guru tersebut pula dituduh mengada-ngadakan cerita. Bagi ibu Hans, dia umpama anak mentah yang tidak tahu apa-apa tentang seks.

Suatu hari hal yang menggemparkan telah berlaku. Hans dibelasah jiran-jirannya kerana cuba mencabul kehormatan seorang gadis, anak kepada salah seorang jirannya.


Cerita 4

Melalui seorang kawan karib yang telah membongkarkan rahsia, seorang guru akhirnya mendapat tahu Zakiah pernah melakukan hubungan seks. Apabila ditanya Zakiah mengakuinya, dan menurutnya setiap kali melakukannya dengan seorang pemandu teksi yang juga jirannya, dia akan diberikan wang saku antara RM5-10. Zakiah gembira dengan pemberian tersebut apatah lagi katanya ia menyeronokkan.

Guru tersebut memberitahu ibunya, seorang ibu tunggal supaya membuat laporan polis. Malangnya, apabila disoal ibunya, Zakiah menukar cerita kerana takut dimarahi.

Walaupun ibunya tahu kebenaran cerita tersebut, ibunya tetap eggan membuat laporan polis kerana malu kepada penduduk kampung.


Aqilah, Hans, Zakiah dan Zaida adalah anak-anak istimewa dengan pelbagai ketidakupayaan. Mereka mungkin Autisms, Syndrome Down, Cerebral Palsy dan mempunyai masalah dalam pembelajaran. Pertumbuhan fizikal yang tidak selari dengan perkembangan kognitif dan sosio emosi mereka.


Dan, di luar sana ada sebegitu ramai ‘dajal’ yang ingin mengambil kesempatan dengan menjadikan anak-anak ini kaldai pemuas segala serakah.

Ulasan

Aishah Nur Hakim berkata…
aduh kak..:(

.....................

sedangkan yang sihat akal menjaja diri dengan percuma~
Nizam.Ariff berkata…
Over protective memang tak bagus...
Kay berkata…
★~★SalAm MaAL hIjrAH 1431H★~★

Hijrah Itu Pengorbanan
Hijrah Itu Perjuangan
Hijrah Itu Persaudaraan
Hijrah Membentuk Perpaduan

bersama kita hiasi diri dengan ilmu, amal, dan iman.

(^_^)
Khar berkata…
Ehem, ehem ... sinopsis novel mana ni? Bengkel dah dekat ni kak ...
DeeN berkata…
Kak, kau memang benar kak..! Aku pon tumpang risau dengan penerimaan masyarakat. Aku pon punya adik sepupu seorang oku (cerebral palsy), baru berusia 4 tahun. Aku sangat berharap keistimewaan dia dapat diterima seadanya. Seperti aku dan keluarganya menerima dia sebagai seorang insan biasa!
Neddo berkata…
Pernah sekali ketika menjalani sesi klinik pakar kanak-kanak di Hospital Kluang, seorang budak perempuan comel berumur 5 tahun disuspek ada masalah pendengaran. Walhal dari perilakunya saja, dapat diagak bahawa dia ada attention-deficit hyperactivity disorder *masalah psikiatri kanak-kanak. Saya suarakan pada doktor yang bertugas, dan doktor tersebut telah mencadangkan pesakit dirujuk ke HKL kerana terdapat kepakaran di sana. Apabila si ibu mengatakan dia tidak mampu dari segi kewangan dan pengangkutan, doktor tidak kelihatan seperti mahu memberikan alternatif lain. Maka, adik yang berusia 5 tahun tadi pulang begitu sahaja dengan ibunya.
en_me berkata…
akak lily fandaiii menyidai kainn takks.. ihikss
Pa'chik berkata…
cerita last tu... ada kes ibu mangsa yang pegi repot kat polis kena marah ngan orang kampung... ropenya... anak derang pun kena cabul sama ngan che'gu sekolah derang... tapi demi jaga muka huduh derang... sanggup je derang senyap kan...
AieSha berkata…
selamat tahun baru kak.

Catatan popular daripada blog ini

Aku tidak beretika?

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal sambil mata menerjah bulat ke layar pc. Aku gugel Ethical issues in workplace . Kemudian Ethical Theories . Bermacam laman dan arikel keluar. Maklumat overload . Melimpah. Uhhhhhhhhhhhhhh ! Susahnya memilih. Rasa macam si Puspawangi memilih dan mengasingkan barangan dari uncang Tok Janggut dalam cerita Musang Berjanggut. Puncanya bukan apa. Aku tak berapa pandai English . Walaupun kamus Oxford yang tebal sentiasa diheret masuk hingga ke kamar tidur. Eternal Law ? Utilitarianism ? Universalism ? Justice Theory dan macam-macam lagi. Entah apa-apa Mana satu satu mahu diadaptasikan ke dalam study case tugasan aku. Aduh! Damn ! Ada satu minah sudah kutuk aku dalam forum. Dia kata aku unethical masa berforum. Hujahnya, aku salin dan tampal informasi di web dan letak dalam forum. Cis ! Selama ni aku buat benda yang sama juga. Bukan aku kata aku punya. Aku tulis sumbernya. Dan pensyarah aku tak pernah kata apa-apa pun. Pada aku selagi, aku nyatakan

"Mari bercerita" kata Cik Ninapop

“Mari bercerita tentang episod kehidupan” kata Cik Ninapop . “Kamu ditag” dia menjerit di peti jerit saya. Hidup kita berepisod-episod, berbabak; kita antagonist dan kita juga protagonist dalam waktu yang lain. Kita tuan sutradaranya. Kadang kala serentak. Saya sudah banyak menulis dan ada waktu memiktifkan sebahagian daripada kehidupan saya. Sudahnya, tidak banyak lagi episod-episod silam yang boleh diceritakan. Hanyalah ini! Episod 1 Saya dilahirkan di sebuah perkampungan yang namanya mungkin tidak tercatat dalam peta Malaysia. Walaupun tempat tersebut jauhnya kira-kira 45 minit ke bandaraya Alor Star. Ketika saya beritahu nama tempat itu, pasti mereka akan bertanya. “Situ banyak pokok limau ek?” Jenuh saya menerangkan tempat asal saya adalah perkampungan sawah padi. Jika ada pokok limau pun, hanyalah pokok limau purut; yang ditanam bertujuan untuk dibuat acar limau, daunnya untuk dimasak tomyam dan buahnya yang gugur juga dipercayai untuk menakutkan ular-ular berkeliaran, terutam

Monolog kecil

Kebarangkalian apabila aku menulis di sini hanya seperti melakon sebuah teater monolog. Ada penonton. Tiada reaksi. Namun bukankah tiada reaksi itu juga satu reaksi? Hi, awak apa khabar? Aku cuma ingat Nizam Ariff dan Art (Atorzy ). Aku cari blog Art. Tak jumpa lagi.